Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja huumetyö (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL23OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 12.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.10.2020 - 23.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Marjukka Rasa
Kaisu Vinkki
Matti Virtasalo
Vastuuopettaja
Marjukka Rasa
Ajoitusryhmät
Luento 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Luento 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
K71S19S
Sosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
K71S19S1
Sosiaalialan koulutus
K71S19S2
Sosiaalialan koulutus
Pienryhmät
Luento 1
Luento 2
Opintojakso
K701SL23OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö

Sisältö

Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.

Aika ja paikka

Toteutus viikoilla 39-48 vahvistetun työjärjestyksen mukaisesti joko kontaktiopetuksena tai AC etäyhteyden kautta

Oppimateriaalit

Haavisto, K. Päihdeongelmat ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.
Murto, Antti. Rahapeliongelma ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.
Mäkelä, P; Härkönen, J; Lintonen, T; Tigersteadt, C & Warpenius, K. Näin Suomi juo. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Juvenes Print. Helsinki 2018. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136800/THL_TEE029_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Partanen A., Holmberg J., Inkinen M., Kurki M., Salo-Chydenius, S. Päihdehoitotyö 2015. s. 64-216.
Näkki, P. Motivoiva haastattelu ryhmäkuntoutuksessa. Teoksessa Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) Edita. Helsinki 2015. 81-104.
Päihdehuoltolaki 17.1.1986 / 41. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860041
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä. 523 / 2015. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523
Soikkeli, M. & Warsell, L. (toim.). Laatutähteä kiertämässä. Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Juvenes Print. Tampere 2013.(Löytyy internetistä)
Muu opettajan osoittama materiaali, Moodlessa olevan materiaali.

Opetusmenetelmät

Toteutus kontakti- ja etäopetuksena sekä itsenäisenä työskentelynä Moodle alustalla. Yksilö- pari ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana viikoilla 39-48. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen.
Opiskelija saa palautetta opettajalta ja toisilta opiskelijoilta.
Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
Seminaarityö arvioidaan hyl/1-5
Tentti arvioidaan hyl/1-5
Läsnäolovelvoite 80% tunneista

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät viikoilla 39-48

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa on mahdollista sopia osasuorituksista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun