Work with substance abusers (5cr)
Code: K701SL23OJ-19003
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 12.10.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.10.2020 - 23.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, Kemi
- Teachers
- Marjukka Rasa
- Kaisu Vinkki
- Matti Virtasalo
- Teacher in charge
- Marjukka Rasa
- Scheduling groups
- Luento 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Luento 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Luento 1
- Luento 2
- Course
- K701SL23OJ
Evaluation scale
H-5
Objective
Learning objectives:
The student
- knows the significance of preventive substance abuse work
- can identify cultural, social and health factors connected to substance abuse
- can describe individual and communal factors connected to addictive behaviour
- knows various substance abuse treatment methods and can refer clients within the service system
- can counsel a substance abuse rehabilitation client
Contents:
- Preventive substance abuse work
- Nature of alcohol/drug addiction
- Other addictions, such as gambling
- Different treatment ideologies, motivating interview, substance abuse rehabilitation
- Substance abuse services and substance abuse law
Content
Substance abuse: social, cultural, community, and individual factors contribute to the development of addiction. Preventive work, various treatment options, substance abuse rehabilitation and substance abuse legislation.
Location and time
Toteutus viikoilla 39-48 vahvistetun työjärjestyksen mukaisesti joko kontaktiopetuksena tai AC etäyhteyden kautta
Materials
Haavisto, K. Päihdeongelmat ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.
Murto, Antti. Rahapeliongelma ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.
Mäkelä, P; Härkönen, J; Lintonen, T; Tigersteadt, C & Warpenius, K. Näin Suomi juo. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Juvenes Print. Helsinki 2018. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136800/THL_TEE029_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Partanen A., Holmberg J., Inkinen M., Kurki M., Salo-Chydenius, S. Päihdehoitotyö 2015. s. 64-216.
Näkki, P. Motivoiva haastattelu ryhmäkuntoutuksessa. Teoksessa Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) Edita. Helsinki 2015. 81-104.
Päihdehuoltolaki 17.1.1986 / 41. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860041
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä. 523 / 2015. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523
Soikkeli, M. & Warsell, L. (toim.). Laatutähteä kiertämässä. Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Juvenes Print. Tampere 2013.(Löytyy internetistä)
Muu opettajan osoittama materiaali, Moodlessa olevan materiaali.
Teaching methods
Toteutus kontakti- ja etäopetuksena sekä itsenäisenä työskentelynä Moodle alustalla. Yksilö- pari ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana viikoilla 39-48. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen.
Opiskelija saa palautetta opettajalta ja toisilta opiskelijoilta.
Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
Seminaarityö arvioidaan hyl/1-5
Tentti arvioidaan hyl/1-5
Läsnäolovelvoite 80% tunneista
Exam schedules
Oppimistehtävät viikoilla 39-48
Completion alternatives
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa on mahdollista sopia osasuorituksista.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Satisfactory (1–2):
The student can specify individual and societal factors affecting substance abuse and knows the key basic concepts, systems and approaches.
Assessment criteria, good (3)
Good (3–4):
The student can explain and analyse individual and societal factors affecting substance abuse and can counsel how to use the service systems.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student can analyse and assess individual and societal factors affecting substance abuse and knows how various forms of treatment can be used in substance abuse rehabilitation.
Qualifications
NULL