Skip to main content

Work with substance abusers (5cr)

Code: K701SL23OJ-19003

General information


Enrollment
16.03.2020 - 12.10.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.10.2020 - 23.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, Kemi
Teachers
Marjukka Rasa
Kaisu Vinkki
Matti Virtasalo
Teacher in charge
Marjukka Rasa
Scheduling groups
Luento 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Luento 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Luento 1
Luento 2
Course
K701SL23OJ

Evaluation scale

H-5

Objective

Learning objectives:

The student
- knows the significance of preventive substance abuse work
- can identify cultural, social and health factors connected to substance abuse
- can describe individual and communal factors connected to addictive behaviour
- knows various substance abuse treatment methods and can refer clients within the service system
- can counsel a substance abuse rehabilitation client

Contents:
- Preventive substance abuse work
- Nature of alcohol/drug addiction
- Other addictions, such as gambling
- Different treatment ideologies, motivating interview, substance abuse rehabilitation
- Substance abuse services and substance abuse law

Content

Substance abuse: social, cultural, community, and individual factors contribute to the development of addiction. Preventive work, various treatment options, substance abuse rehabilitation and substance abuse legislation.

Location and time

Toteutus viikoilla 39-48 vahvistetun työjärjestyksen mukaisesti joko kontaktiopetuksena tai AC etäyhteyden kautta

Materials

Haavisto, K. Päihdeongelmat ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.
Murto, Antti. Rahapeliongelma ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.
Mäkelä, P; Härkönen, J; Lintonen, T; Tigersteadt, C & Warpenius, K. Näin Suomi juo. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Juvenes Print. Helsinki 2018. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136800/THL_TEE029_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Partanen A., Holmberg J., Inkinen M., Kurki M., Salo-Chydenius, S. Päihdehoitotyö 2015. s. 64-216.
Näkki, P. Motivoiva haastattelu ryhmäkuntoutuksessa. Teoksessa Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) Edita. Helsinki 2015. 81-104.
Päihdehuoltolaki 17.1.1986 / 41. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860041
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä. 523 / 2015. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523
Soikkeli, M. & Warsell, L. (toim.). Laatutähteä kiertämässä. Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Juvenes Print. Tampere 2013.(Löytyy internetistä)
Muu opettajan osoittama materiaali, Moodlessa olevan materiaali.

Teaching methods

Toteutus kontakti- ja etäopetuksena sekä itsenäisenä työskentelynä Moodle alustalla. Yksilö- pari ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana viikoilla 39-48. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen.
Opiskelija saa palautetta opettajalta ja toisilta opiskelijoilta.
Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
Seminaarityö arvioidaan hyl/1-5
Tentti arvioidaan hyl/1-5
Läsnäolovelvoite 80% tunneista

Exam schedules

Oppimistehtävät viikoilla 39-48

Completion alternatives

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa on mahdollista sopia osasuorituksista.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1–2):
The student can specify individual and societal factors affecting substance abuse and knows the key basic concepts, systems and approaches.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4):
The student can explain and analyse individual and societal factors affecting substance abuse and can counsel how to use the service systems.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):
The student can analyse and assess individual and societal factors affecting substance abuse and knows how various forms of treatment can be used in substance abuse rehabilitation.

Qualifications

NULL

Go back to top of page