Siirry suoraan sisältöön

Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL17OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 25.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2020 - 13.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Sari Leppälä
Sanna Viinonen
Vastuuopettaja
Leena Seppälä
Ryhmät
K71S19S
Sosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
Opintojakso
K701SL17OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan (TO)
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä (TO, LO)
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä
Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

6.1.2020-13.3.2020 Kemi Kosmos

Oppimateriaalit

Kirjallisuus sekä muu materiaali ilmoitetaan kurssin etukäteistehtävässä sekä Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti. Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, valokuvan, musiikin sekä kehon alueella. Osallistava työpajatyöskentely päättää kurssin.
Kurssin kantavana teemana on Oma Luja Paikka. Aihetta osallistujat tutkivat eri taidelähtöisten menetelmien kautta. Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa sekä visuaalisessa muodossa sekä yhteistoiminnallisesta työpajatyöskentelystä. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista lähijaksojen työskentelyyn (work-shopit pakollisia) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.
Tavoitteena opintojaksolla on:

Tutustuminen eri taidelähtöisiin menetelmiin ja niiden kokeileminen.

Ryhmän työskentelyn suunnittelu ja ohjaus.

Sosiaalialalla käytettäviin taidelähtöisiin menetelmiin tutustuminen sekä osallistavan työpajan rakentaminen, toteuttaminen ja arviointi pienryhmässä.

Työpaja suunnitellaan Ihminen yhteiskunnassa -opintokokonaisuuden teemojen pohjalta ja sitä työstetään luovilla ja taidelähtöisillä menetelmillä, ja jaetaan työpajatyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijoiden ohjaamat työpajat arvioidaan.
Itsearviointi, vertaisarviointi, ohjaajien arviointi.

Tyydyttävä (1- 2):
Opiskelijat ovat paneutuneet heikosti työpajan suunnitteluun. Aiheen rajaus ja sekä työskentelyn johdonmukaisuus ontuu. Työpajan toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijat ovat perehtyneet hyvin työpajan suunnitteluun ja käsittelevät valitsemaansa aihetta mielenkiintoisesti. Työpajan toteutus ja sen ohjaus onnistuu. Työpajassa sovelletaan valmista työskentelymallia. Opiskelijat välttävät riskinottoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijat ovat perehtyneet erittäin hyvin työpajan suunnitteluun ja käsittelevät syvällisesti sekä monipuolisesti valitsemaansa aihetta. Työpajan toteutus ja sen ohjaus on innostavaa, oivaltavaa ja hallittua. Taidelähtöisiä menetelmiä osataan soveltaa luovasti työpajassa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun