Siirry suoraan sisältöön

Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL32OJ-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 06.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 31.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Heidi Pyyny
Leila Nisula
Vastuuopettaja
Martti Ainonen
Ryhmät
KA71S17S
Sosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2017
Opintojakso
K701SL32OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kontakti- ja virtuaaliopetusta viikoilla 3-9 erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Viikoilla 3-9 kontaktiopetusta Kemissä ja virtuaaliopetusta työsuunnitelman mukaisesti.

Oppimateriaalit

Jaksolla käytettävä lähdekirjallisuus:
-Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
-Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
-Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
-Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
-Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
-Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
-Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
-Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus.
-Telaranta, S., Lepistö, M., Wickman-Viitala, T. & Tanner, K. (2010). Johtamisen näkökulmat. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu.
-Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
-Virtanen, P. (2019). Julkinen johtaminen (2., uudistettu laitos.). Helsinki: Tietosanoma.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus. Toteutus kontakti- ja virtuaaliopetuksena (AC) sekä työskentelynä Moodle alustalla. Yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana viikoilla 3-9. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja lopuksi tehtävä itsenäinen kirjallinen työ 0-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80% kontakti- ja virtuaalitunneista. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksen aikana viikoilla 3-9 tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä ja Moodle alustaa hyödyntäen. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Jakson lopuksi palautetaan itsenäinen oppimistehtävä. Tehtävän palautus viimeistään viikolla 12. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorutuksilla enintään kaksi kertaa vuoden 2020 loppuun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutuksen aikana viikoilla 3-9 tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä ja Moodle alustaa hyödyntäen. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty. Näiden tehtävien laajuus opiskelijan työnä vastaa noin 3 op työtä.
Jakson lopuksi palautetaan itsenäinen oppimistehtävä. Sen laajuus opiskelijan työnä on noin 2 opintopistettä. Tehtävän palautus viimeistään viikolla 12.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun