Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5cr)
Code: K701SL32OJ-3002
General information
- Enrollment
- 11.11.2019 - 06.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2020 - 31.03.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, Kemi
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kontakti- ja virtuaaliopetusta viikoilla 3-9 erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.
Objective
Learning objectives:
The student
- knows management theories
- knows some principles and practices of management and human resources management (TO, PY)
- is familiar with the principles of good governance (PY, EH)
Contents:
- The most common management theories
- Legislation governing good governance and management work
Content
Tieto puuttuu
Location and time
Viikoilla 3-9 kontaktiopetusta Kemissä ja virtuaaliopetusta työsuunnitelman mukaisesti.
Materials
Jaksolla käytettävä lähdekirjallisuus:
-Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
-Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
-Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
-Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
-Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
-Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
-Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
-Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus.
-Telaranta, S., Lepistö, M., Wickman-Viitala, T. & Tanner, K. (2010). Johtamisen näkökulmat. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu.
-Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
-Virtanen, P. (2019). Julkinen johtaminen (2., uudistettu laitos.). Helsinki: Tietosanoma.
Teaching methods
Monimuoto-opetus. Toteutus kontakti- ja virtuaaliopetuksena (AC) sekä työskentelynä Moodle alustalla. Yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana viikoilla 3-9. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja lopuksi tehtävä itsenäinen kirjallinen työ 0-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80% kontakti- ja virtuaalitunneista. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.
Exam schedules
Toteutuksen aikana viikoilla 3-9 tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä ja Moodle alustaa hyödyntäen. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Jakson lopuksi palautetaan itsenäinen oppimistehtävä. Tehtävän palautus viimeistään viikolla 12. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorutuksilla enintään kaksi kertaa vuoden 2020 loppuun.
Completion alternatives
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Student workload
Toteutuksen aikana viikoilla 3-9 tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä ja Moodle alustaa hyödyntäen. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty. Näiden tehtävien laajuus opiskelijan työnä vastaa noin 3 op työtä.
Jakson lopuksi palautetaan itsenäinen oppimistehtävä. Sen laajuus opiskelijan työnä on noin 2 opintopistettä. Tehtävän palautus viimeistään viikolla 12.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Satisfactory (1–2):
The student can specify different management theories, basic concepts and approaches. They can identify legislation that governs governance and management work.
Assessment criteria, good (3)
Good (3–4):
The student can explain the most common management theories and their applications from the perspective of social services. They understand the significance of legislation in social services work.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student can apply management theories in social services work with practical examples. They apply the administrative principles and legislation of social services with practical examples.
Qualifications
NULL