Mielenterveystyö (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL21OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 02.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2020 - 31.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Sosiaalialan koulutus X AMK
- Vastuuopettaja
- Laura Jokela
- Ryhmät
-
KA71S19KSosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2019
- Opintojakso
- K701SL21OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät (TO)
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut (EH)
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa (TO)
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin (EH)
Sisältö:
- hyvän mielenterveyden rakentuminen
- kriisit ja kriisityö
- mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyspalvelut
- mielenterveyskuntoutus
- mielenterveystyöhön liittyvä lainsäädäntö
Sisältö
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Oppimateriaalit
Saari, Salli, 2003; Kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Poijula Soile 2002: Surutyö.
Poijula Soile 2018; Resilienssi
Hammarlund Claes-Otto 2004, 2010; Kriisikeskustelu, kriisituki, jälkipuinti, stressin – ja konfliktinhallinta.
Boon Suzette, Steele Kathy, Van der Hart Otto 2011; Traumaperäisen dissosiaatiohäiriön vakauttaminen. Taito-ohjelma potilaille ja terapeuteille.
www.traumaterapiakeskus.fi
www.mielenterveysseura.fi
https://www.mielenterveystalo.fi/Pages/default.aspx
Noppari Eija, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen Arja 2007; Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa.
Kuhanen Carita, Oittinen Pirkko, Kanerva Anne, Seuri Tarja, Schubert Carla 2010; Mielenterveyshoitotyö
Vuorilehto, Larri, Kurki, Hätönen 2014; Uudistuva mielenterveystyö
Kirjallisuuspiirin teokset esim.
Keskusteluseminaariin soveltuvat teokset:
Koskisuu Jari 2004: Eri teitä perille. Mitä mielenterveyskuntoutus on?
Koskisuu Jari, Kulola Tarja 2005: Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä.
Rissanen Päivi 2015: Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Koskisuu Jari 2003: Oman elämän puolesta
Koskisuu Jari 2005; Keinoja omaan kuntoutumiseen. Ohjaajan työkirja.
Koskisuu Jari 2004, Keinoja omaan kuntoutukseen kuntoutujan työkirja perheessä.
Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia. Erityisesti Psykososiaalinen kuntoutus s.300-332
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu luento-opintoina, pienryhmätyöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna. Opintojakso voi sisältää myös vierilukäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun.
Opinnot alkavat mielenterveys- ja kriisityön osuudella. Mielenterveystyön osalta tentti ja kriisityön osalta erillinen tehtävä. Opintojakso päättyy mielenterveyskuntoutuksen osioon, josta suorituksena on osallistuminen luetun kirjan pohjalta käytävään keskusteluun/kirjallisuuspiiriin kontaktijaksolla. Läsnäolo on pakollinen kuntoutusosion loppukeskustelussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritustapa
5op =133h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Esitietovaatimukset
NULL