Mental Health Work (5cr)
Code: K701SL21OJ-19002
General information
- Enrollment
- 11.11.2019 - 02.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2020 - 31.03.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, Kemi
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Objective
Learning objectives:
The student
- can identify social, cultural and environmental factors affecting mental health
- can identify the most common mental health disorders and the associated treatment services
- knows the principles of crisis work and can counsel clients in crisis situations
- can refer clients to mental health rehabilitation services
Contents:
- Construction of good mental health
- Crises and crisis work
- Mental health disorders and mental health services
- Mental health rehabilitation
- Legislation connected to mental health work
Content
Building good mental health
Finns' mental health
Main mental disorders and their treatment
Service system and key legislation
Crisis work and mental health rehabilitation
Materials
Saari, Salli, 2003; Kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Poijula Soile 2002: Surutyö.
Poijula Soile 2018; Resilienssi
Hammarlund Claes-Otto 2004, 2010; Kriisikeskustelu, kriisituki, jälkipuinti, stressin – ja konfliktinhallinta.
Boon Suzette, Steele Kathy, Van der Hart Otto 2011; Traumaperäisen dissosiaatiohäiriön vakauttaminen. Taito-ohjelma potilaille ja terapeuteille.
www.traumaterapiakeskus.fi
www.mielenterveysseura.fi
https://www.mielenterveystalo.fi/Pages/default.aspx
Noppari Eija, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen Arja 2007; Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa.
Kuhanen Carita, Oittinen Pirkko, Kanerva Anne, Seuri Tarja, Schubert Carla 2010; Mielenterveyshoitotyö
Vuorilehto, Larri, Kurki, Hätönen 2014; Uudistuva mielenterveystyö
Kirjallisuuspiirin teokset esim.
Keskusteluseminaariin soveltuvat teokset:
Koskisuu Jari 2004: Eri teitä perille. Mitä mielenterveyskuntoutus on?
Koskisuu Jari, Kulola Tarja 2005: Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä.
Rissanen Päivi 2015: Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Koskisuu Jari 2003: Oman elämän puolesta
Koskisuu Jari 2005; Keinoja omaan kuntoutumiseen. Ohjaajan työkirja.
Koskisuu Jari 2004, Keinoja omaan kuntoutukseen kuntoutujan työkirja perheessä.
Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia. Erityisesti Psykososiaalinen kuntoutus s.300-332
Teaching methods
Opintojakso toteutuu luento-opintoina, pienryhmätyöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna. Opintojakso voi sisältää myös vierilukäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun.
Opinnot alkavat mielenterveys- ja kriisityön osuudella. Mielenterveystyön osalta tentti ja kriisityön osalta erillinen tehtävä. Opintojakso päättyy mielenterveyskuntoutuksen osioon, josta suorituksena on osallistuminen luetun kirjan pohjalta käytävään keskusteluun/kirjallisuuspiiriin kontaktijaksolla. Läsnäolo on pakollinen kuntoutusosion loppukeskustelussa.
Student workload
Opintojakson suoritustapa
5op =133h opiskelijan työtä
Assessment criteria, satisfactory (1)
Satisfactory (1–2):
The student can describe the factors that affect mental health and support the reinforcement of positive mental health. They can identify the most common mental health disorders and the associated treatment and rehabilitation services.
Assessment criteria, good (3)
Good (3–4):
The student can explain how social, cultural and environmental factors affect the construction and disturbance of mental health. They can support the reinforcement of positive mental health, know the most common mental health disorders and the associated treatment and rehabilitation services, and can refer clients to them.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student understands the significance of social, cultural and environmental factors in the construction and disturbance of mental health. They can support the reinforcement of positive mental health and apply their competence in the area of crisis work and rehabilitation.
Qualifications
NULL