Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL16OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 17.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.08.2020 - 30.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Seija Järvi
- Teija Kynkäänniemi
- Vastuuopettaja
- Teija Kynkäänniemi
- Ryhmät
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL16OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta (AO)
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä (LO)
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
Sisältö
Elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa. Persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä. Psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä. Kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
Syksyn I-periodi 2020.
Oppimateriaalit
Ahonen, T. ym. (2014) Ihmisen psykologinen kehitys.
Dunderfelt, T. (2011): Elämänkaaripsykologia - lapsen kasvusta yksilölliseen henkiseen kehitykseen.
Pirttilä-Backman, A. ym. (2013) Arjen sosiaalipsykologia.
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. (toim.) (2000 tai muu painos): Johdatus kasvatustieteisiin
Opetusmenetelmät
Luennot, sisältäen myös pienryhmätyöskentelyä. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja sitoutumista opetukseen.
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät (arvioidaan hyväksytty/hylätty)
Case-työpaja ja ikäkausitehtävä (arvioidaan hyväksytty/hylätty)
Monivalintatentti, jossa tentitään kirjallisuus ja opettajien osoittama kurssimateriaali (arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5)
Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssitentti: perjantai 9.10 klo 12.00-15.00
Uusintatentit:tiistai 20.10 klo 12-15 ja maanantai 26.10 klo 15-18.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, 133h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan näkökulmasta, analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä, lähestymistapoja ja teorioita ihmisten ja yhteisöjen toiminnan tarkastelussa, analyyttista/kriittistä otetta hyödyntäen.
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla suoritettuna viimeistään 30.10.2020. Tämän jälkeen palautuneita tehtäviä ei enää arvioida.