Siirry suoraan sisältöön

Elämysten tuottaminen ja elämänhallintataitojen kehittäminen (10op)

Toteutuksen tunnus: R705LL25OJ-19001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
23.10.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
9 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Toimipiste
Urheiluopisto, Hiihtomajantie 2, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Tommi Haapakangas
Jarmo Rinkinen
Pia Rajaniemi
Ryhmät
R75L18S
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2018
Opintojakso
R705LL25OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

5 opintopistettä tehdään työelämäyhteistyönä case based learnin menetelmää käyttäen. 5 opintopistettä on seikkailukasvatuksen osio johon kuuluu 4-5 päivän maasto retki.

Tavoitteet

Osaat määritellä miten seikkailukasvatuksen avulla vaikutetaan yksilön ja ryhmän päätöksenteko-, arviointi-, yhteistyö- ja kommunikointitaitoihin. Osaat selittää miten seikkailukasvatuksen menetelmiä hyödynnetään osana kokonaisvaltaista kasvuprosessia. Hallitset seikkailukasvatuksen työvälineitä ryhmätoiminnan ohjaamiseen sekä yksilön elämänhallinnan kehittämiseen onnistumisen kokemusten kautta.
Tunnet luontoliikuntamatkailun käsitteen monimuotoisuuden sekä kansalliset ja kansainväliset toimijaverkostot ja osaat sijoittaa seikkailukasvatuksen luontoliikuntamatkailun viitekehykseen. Tunnet luontoliikuntamatkailun trendit ja vetovoimatekijät. Pystyt arvioimaan ja suunnittelemaan seikkailukasvatukseen pohjautuvia tuotteita tai palveluja yrittäjyyden näkökulmasta, huomioiden turvallisuustekijät ja kestävän kehityksen periaatteet.

Kehität ruotsin kielen suullista ja kirjallista osaamistasi jakson aikana. Opit luontoliikuntaan ja seikkailukasvatukseen liittyvää ruotsinkielistä sanastoa ja pystyt keskustelemaan teemaan Elämysten tuottaminen ja elämänhallintataitojen kehittäminen liittyvästä esitelmästäsi. Annat opintojakson aikana ruotsin suullisen (esitelmä ja keskustelu) ja kirjallisen näytön (kirjallinen tentti). Ruotsin arviointi (laajuus 3 op) tapahtuu tämän opintojakson aikana.

Teema 1. Elämysten tuottaminen luontoliikuntamatkailussa          
Teema 2. Seikkailukasvatus elämänhallintataidon kehittämisessä
Teema 3 Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen näyttö, laajuutena yhteensä 3 op

Sisältö

Tieto puuttuu

Oppimateriaalit

Edelheim, J. – Ilola, H. (toim.) 2017. Matkailututkimuksen avainkäsitteet. Rovaniemi: Lapland University Press. Viitattu 4.10.2018 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-310-952-0.
Metsähallitus. 2018. Luontomatkailun yritystoiminta. Viitattu 10.10.2018 http://www.metsa.fi/luontomatkailun-yritystoiminta.
Petäjistö, L. – Shelby, A. 2012. Luontomatkailun yritystoiminta Suomessa. Viitattu 10.10.2018 http://www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2012/mwp246.pdf.
Verhelä, P. 2014. Matkailutuote. Teoksessa P. Verhelä, Matkailun perusteet. Kuopio: SH Traveledu. Katso liite 1 ja liite 2.
Heikkilä, K. 2014. Tulevaisuuskuvia luonnon hyödyntämisestä hyvinvointipalveluissa. Viitattu 6.11.2017
Green Care Finland ry. 2017. Green Care. Viitattu 6.11.2017 http://www.gcfinland.fi/green-care-/.
Björn, I. 2015. Elämyksiä metsästä - Metsä matkailukohteena. Maaseudun Uusi Aika 2.
https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/124463/mod_resource/content/1/Seikkailuohjaajan%20opas.pdf
Hallikainen, V. - Sievänen, T. - Tuulentie, S. - Tyrväinen, L. 2014. Luonto kokemusten ja elämysten lähteenä. Teoksessa L. Tyrväinen, M. Kurttila. T. Sievänen, & S. Tuulentie (toim.). Hyvinvointia metsästä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
MTI. 2015. Matkailuelämysten tuottaminen: lähtökohtana kokonaisvaltainen matkakokemus. Viitattu 14.11.2017
Veijola, S. - Ilola, H. - Edelheim, J. 2013. Johdanto matkailun tutkimukseen. Teoksessa S.Veijola (toim.) Matkailututkimuksen lukukirja. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.

Opetusmenetelmät

Opetuksessa käytetään CBL menetelmää sekä kokemuksellista oppimista. Työelämälle tehtävää Casetyötä ohjataan matkailun opettajan toimesta ja arvioidaan ennakkoon määriteltyjen kriteeerien pohjalta. Tässä opintojaksossa arvioidaan myös opiskelijoiden Casetyöskentelyä käyttäen 360 arviointia ja arvosanat määräytyvät arviointikeskustelujen pohjalta. Työskentelylle on myös omat arvioinnin kriteeristöt.
Oppimistehtävät ovat: case työ työelämälle, Seikkalun järjestäminen ja toteuttaminen omalle ryhmälle.
Oppimisympäristöinä; Työelämä, arviointikeskustelut, luonto, luennot ja pienryhmäohjaus.
Opintojaksoa ei voi suorittaa etänä vaan opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksossa tehdään case työ yritykselle tai yrityksille. Casetyön tarkoituksena on kehittää yrityksen luonto ja tai liikuntamatkailun palvelutuotantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Tunnistat luontoliikuntamatkailun palvelut ja trendit ja yhdistät niiden mahdollisuudet liikunnanohjaajan työkentässä.
Osaat tunnistaa ja ohjatusti kertoa seikkailukasvatuksen menetelmiä yksilön ja ryhmän toiminnan kehittämiseksi.
Pystyt viestimään ruotsin kielellä pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja.

Tyydyttävä 2
Löydät ja osaat nimetä luontoliikuntamatkailun palvelut ja trendit ja osaa kytkeä niiden mahdollisuudet liikunnanohjaajan työkentässä.
Osaat luokitella ja ohjatusti toistat seikkailukasvatuksen menetelmiä yksilön ja ryhmän toiminnan kehittämiseksi.
Pystyt välittämään ruotsin kielellä viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Selität kuinka luontoliikuntamatkailun osaamista voidaan käyttää uusien liikuntamatkailutuotteiden ideoinnissa.
Selität ja osaat ohjatusti toteuttaa seikkailukasvatuksen menetelmiä käytetään yksilön ja ryhmän toiminnan kehittämiseksi.
Pystyt välittämään ruotsin kielellä haluamasi viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.

Hyvä 4
Käytät luontoliikuntamatkailun osaamista uusien liikuntamatkailutuotteiden ideoinnissa ja osaat erotella liiketaloudelliset näkökohdat.
Käytät omatoimisesti seikkailukasvatuksen menetelmiä yksilön ja ryhmän toiminnan kehittämiseksi ja osaat selittää perustelut valinnoille.
Pystyt pääosin viestimään ruotsin kielellä tilanteeseen sopivalla tavalla. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Analysoit luontoliikuntamatkailu tuotteita ja käytät osaamista uusien liikuntamatkailutuotteiden kehittämiseksi ja arviot liiketaloudelliset näkökohdat.
Käytät omatoimisesti ja osaat tehdä johtopäätöksiä seikkailukasvatuksen menetelmistä sopivien menetelmien löytämiseksi yksilön ja ryhmän toiminnan kehittämiseksi.
Pystyt viestimään ruotsin kielellä tilanteeseen sopivalla tavalla. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun