Skip to main content

Video and film education (5cr)

Code: UKUV0206V24-3001

General information


Enrollment
03.12.2025 - 06.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
07.01.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Art Education
Master's Degree Programme Applied Visual Arts Studies
Teachers
Marjo Pernu
Scheduling groups
Harjoitusryhmä 1 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise 1
Group Exercise 2
Course
UKUV0206V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- hahmottaa liikkuvan kuvan ilmaisun sekä teknologian kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä
- tunnistaa liikkuvan kuvan aseman sekä sen merkityksiä median ja taiteen kentillä
- tunnistaa liikkuvan kuvan vastaanottoon liittyviä tekijöitä
- hyödyntää liikkuvan kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- käsikirjoittaa, dramatisoida, ohjata, kuvata, äänittää, valaista ja editoida liikkuvan kuvan teoksen
- arvioida ja arvottaa liikkuvan kuvan teosta
- tunnistaa liikkuvan kuvan lokaaleja & globaaleja merkityksiä
- hyödyntää liikkuvan kuvan menetelmiä ja ilmiöitä omassa työssään (kuvataidekasvatus, soveltava taide)
- tunnistaa liikkuvan kuvan laaja- ja monialaiset mahdollisuudet kuvataidekasvatuksen / soveltavan taiteen käytännöissä
- tiedostaa liikkuvan kuvaan liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä

Execution methods

Luennot 14 h, harjoitukset 33 h, loppuseminaari 3 h, itsenäinen työskentely 75 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovaatimus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.

Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä -ja ympäristöjä.

Content

- liikkuvan kuvan historia, nykypäivä ja tulevaisuus: teknologian ja ilmaisun kehitys
- liikkuvan kuvan suhde mediaan ja taiteeseen
- liikkuvan kuvan lukutaidot
- liikkuvan kuvan logaalit ja globaalit merkitykset
- liikkuva kuva osana kuvataidekasvatusta / soveltavaa taidetta

Materials

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin: 





  • Bacon, Henry, 2005. Seitsemäs taide. Elokuva ja muut taiteet. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.

  • Bacon, Henry, 2004. Audiovisuaalisen kerronnan teoria. 2. painos. Helsinki: Suomen kirjallisuuden seura.

  • Bergala, Alain, 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.

  • Bordwell, David, Thompson, Kristin & Smith, Jeff, 2020. Film art. An Introduction. 12. painos. New York: McGraw-Hill Education.

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (2023). Elokuvakasvatusta koulun arkeen. Helsinki: KAVI. https://elokuvapolku.kavi.fi/

  • Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2005. Otos. Elävä kuva – Elävä ääni. 1. osa. Helsinki: LIKE.

    Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2008. Leikkaus. Elävä kuva – Elävä ääni. 2. osa. Helsinki: LIKE.

  • Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2010. Teos. Elävä kuva – Elävä ääni. 3. osa. Helsinki: LIKE.

  • Kiesiläinen, Ismo, 2015. Elokuvan kolme perusasiaa. Matkaopas elokuvaamisen ytimeen. Helsinki: Ismo Kiesiläinen.

  • Kovanen, Marjo & työryhmä, 2013. Elokuvakasvatuksen opas. Helsinki: Nemo.

    Nevala, Tommi, 2019. Tutkitaan. Koetaan. Tehdään. Elokuvakasvatuksen käsikirja. Oulu: Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut.

    Nummelin, Juri, 2005. Valkoinen hehku. Johdatus elokuvan historiaan. Tampere: Vastapaino.

  • Nummelin, J. (2015). Animaatioelokuvan lyhyt historia. Turku: Tarke.

    Raitaranta, Kirsi & Virtanen, Leena, 2011. Ruutia, räminää ja rakkautta. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.



Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.


Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Go back to top of page