Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva kuva ja kasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0206V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 06.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
07.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Soveltavan taiteen koulutusohjelma
Opettajat
Marjo Pernu
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO2-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
KUVO2-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
KUVO-LO35-R1
Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R1
KUVO-LO35-R2
Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R2
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
UKUV0206V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- hahmottaa liikkuvan kuvan ilmaisun sekä teknologian kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä
- tunnistaa liikkuvan kuvan aseman sekä sen merkityksiä median ja taiteen kentillä
- tunnistaa liikkuvan kuvan vastaanottoon liittyviä tekijöitä
- hyödyntää liikkuvan kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- käsikirjoittaa, dramatisoida, ohjata, kuvata, äänittää, valaista ja editoida liikkuvan kuvan teoksen
- arvioida ja arvottaa liikkuvan kuvan teosta
- tunnistaa liikkuvan kuvan lokaaleja & globaaleja merkityksiä
- hyödyntää liikkuvan kuvan menetelmiä ja ilmiöitä omassa työssään (kuvataidekasvatus, soveltava taide)
- tunnistaa liikkuvan kuvan laaja- ja monialaiset mahdollisuudet kuvataidekasvatuksen / soveltavan taiteen käytännöissä
- tiedostaa liikkuvan kuvaan liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä

Toteutustavat

Luennot 14 h, harjoitukset 33 h, loppuseminaari 3 h, itsenäinen työskentely 75 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovaatimus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.

Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä -ja ympäristöjä.

Sisältö

- liikkuvan kuvan historia, nykypäivä ja tulevaisuus: teknologian ja ilmaisun kehitys
- liikkuvan kuvan suhde mediaan ja taiteeseen
- liikkuvan kuvan lukutaidot
- liikkuvan kuvan logaalit ja globaalit merkitykset
- liikkuva kuva osana kuvataidekasvatusta / soveltavaa taidetta

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin: 





  • Bacon, Henry, 2005. Seitsemäs taide. Elokuva ja muut taiteet. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.

  • Bacon, Henry, 2004. Audiovisuaalisen kerronnan teoria. 2. painos. Helsinki: Suomen kirjallisuuden seura.

  • Bergala, Alain, 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.

  • Bordwell, David, Thompson, Kristin & Smith, Jeff, 2020. Film art. An Introduction. 12. painos. New York: McGraw-Hill Education.

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (2023). Elokuvakasvatusta koulun arkeen. Helsinki: KAVI. https://elokuvapolku.kavi.fi/

  • Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2005. Otos. Elävä kuva – Elävä ääni. 1. osa. Helsinki: LIKE.

    Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2008. Leikkaus. Elävä kuva – Elävä ääni. 2. osa. Helsinki: LIKE.

  • Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2010. Teos. Elävä kuva – Elävä ääni. 3. osa. Helsinki: LIKE.

  • Kiesiläinen, Ismo, 2015. Elokuvan kolme perusasiaa. Matkaopas elokuvaamisen ytimeen. Helsinki: Ismo Kiesiläinen.

  • Kovanen, Marjo & työryhmä, 2013. Elokuvakasvatuksen opas. Helsinki: Nemo.

    Nevala, Tommi, 2019. Tutkitaan. Koetaan. Tehdään. Elokuvakasvatuksen käsikirja. Oulu: Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut.

    Nummelin, Juri, 2005. Valkoinen hehku. Johdatus elokuvan historiaan. Tampere: Vastapaino.

  • Nummelin, J. (2015). Animaatioelokuvan lyhyt historia. Turku: Tarke.

    Raitaranta, Kirsi & Virtanen, Leena, 2011. Ruutia, räminää ja rakkautta. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.



Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.


Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Siirry alkuun