Liikkuva kuva ja kasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0206V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2025 - 06.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Soveltavan taiteen koulutusohjelma
- Opettajat
- Marjo Pernu
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
KUVO2-R1Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
-
KUVO2-R2Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
-
KUVO-LO35-R1Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R1
-
KUVO-LO35-R2Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R2
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Opintojakso
- UKUV0206V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa liikkuvan kuvan ilmaisun sekä teknologian kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä
- tunnistaa liikkuvan kuvan aseman sekä sen merkityksiä median ja taiteen kentillä
- tunnistaa liikkuvan kuvan vastaanottoon liittyviä tekijöitä
- hyödyntää liikkuvan kuvan analyysi- ja tulkintamenetelmiä
- käsikirjoittaa, dramatisoida, ohjata, kuvata, äänittää, valaista ja editoida liikkuvan kuvan teoksen
- arvioida ja arvottaa liikkuvan kuvan teosta
- tunnistaa liikkuvan kuvan lokaaleja & globaaleja merkityksiä
- hyödyntää liikkuvan kuvan menetelmiä ja ilmiöitä omassa työssään (kuvataidekasvatus, soveltava taide)
- tunnistaa liikkuvan kuvan laaja- ja monialaiset mahdollisuudet kuvataidekasvatuksen / soveltavan taiteen käytännöissä
- tiedostaa liikkuvan kuvaan liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä
Toteutustavat
Luennot 14 h, harjoitukset 33 h, loppuseminaari 3 h, itsenäinen työskentely 75 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovaatimus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.
Luennot ja harjoitukset järjestetään lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelymenetelmiä, -välineitä -ja ympäristöjä.
Sisältö
- liikkuvan kuvan historia, nykypäivä ja tulevaisuus: teknologian ja ilmaisun kehitys
- liikkuvan kuvan suhde mediaan ja taiteeseen
- liikkuvan kuvan lukutaidot
- liikkuvan kuvan logaalit ja globaalit merkitykset
- liikkuva kuva osana kuvataidekasvatusta / soveltavaa taidetta
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
- Bacon, Henry, 2005. Seitsemäs taide. Elokuva ja muut taiteet. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.
- Bacon, Henry, 2004. Audiovisuaalisen kerronnan teoria. 2. painos. Helsinki: Suomen kirjallisuuden seura.
- Bergala, Alain, 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.
- Bordwell, David, Thompson, Kristin & Smith, Jeff, 2020. Film art. An Introduction. 12. painos. New York: McGraw-Hill Education.
- Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (2023). Elokuvakasvatusta koulun arkeen. Helsinki: KAVI. https://elokuvapolku.kavi.fi/
- Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2005. Otos. Elävä kuva – Elävä ääni. 1. osa. Helsinki: LIKE.
Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2008. Leikkaus. Elävä kuva – Elävä ääni. 2. osa. Helsinki: LIKE. - Kivi, Erkki & Pirilä, Kari, 2010. Teos. Elävä kuva – Elävä ääni. 3. osa. Helsinki: LIKE.
- Kiesiläinen, Ismo, 2015. Elokuvan kolme perusasiaa. Matkaopas elokuvaamisen ytimeen. Helsinki: Ismo Kiesiläinen.
- Kovanen, Marjo & työryhmä, 2013. Elokuvakasvatuksen opas. Helsinki: Nemo.
Nevala, Tommi, 2019. Tutkitaan. Koetaan. Tehdään. Elokuvakasvatuksen käsikirja. Oulu: Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut.
Nummelin, Juri, 2005. Valkoinen hehku. Johdatus elokuvan historiaan. Tampere: Vastapaino. - Nummelin, J. (2015). Animaatioelokuvan lyhyt historia. Turku: Tarke.
Raitaranta, Kirsi & Virtanen, Leena, 2011. Ruutia, räminää ja rakkautta. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.