Siirry suoraan sisältöön

Projektiosa III: POM24-ryhmälle (Käsityö, Katsomusaineet, Historia, Yhteiskuntaoppi, Matematiikka) (2op)

Toteutuksen tunnus: LAPE2033V24-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Opettajat
Sanna Takaluhta
Anu Köngäs
Pekka Muotka
Miia Hast
Ville Yliaska
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä POM24 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
POM24
POM24 - syksyllä 2024 aloittanut POM-ryhmä
Pienryhmät
Harjoitusryhmä POM24
Opintojakso
LAPE2033V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Osaa eheyttää historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä
• Osaa soveltaa eri oppiaineiden pedagogista sisältötietoa tavoitteellisesti
• Osaa kriittisesti tarkastella ja perustella monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet
• Tietää, miten tietokoneettoman tekemisen ja ohjelmoinnin harjoitteiden avulla voidaan ikätason mukaisesti kehittää oppilaiden ohjelmoinnillista ajattelua.
• Osaa soveltaa alakouluun sopivia graafisen ohjelmoinnin ympäristöjä käyttäen hyviä ohjelmointikäytänteitä.
• Osaa ammattitaitoisesti käyttää käsityön uusia teknologioita soveltavassa ongelmanratkaisussa
• Osaa hyödyntää innovatiivisesti ja taidokkaasti sähkö- ja elektroniikan laiterakentelua elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa
• Osaa pelillistää historian ja yhteiskuntaopin sisältöalueita
•Osaa kriittisesti arvioida ja perustella, miten katsomusaineet voivat rikastuttaa monialaista oppimista, ja tukea oppilaiden henkilökohtaista ja kulttuurista kasvua

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI
Suurryhmäopetus 8 h
Pienryhmäopetus 32 h
Yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä 28 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen, pienryhmäopetukseen sekä yhteisölliseen työskentelyyn. Kurssin oppimistehtävien tekeminen. Kurssin aikana toteutetun projektin suunnittelu, tuotteen tai teoksen valmistaminen sekä esittely.

Sisältö

• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä.
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden pedagogista sisältötietoa.
• Monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet.
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön sisältöalueiden pelillistäminen.
• Ohjelmointi perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ohjelmoinnillinen ajattelu, tietokoneettomat harjoitteet, alakouluun sopiviin graafisiin ohjelmointiympäristöihin tutustuminen ja niissä sovellettavat hyvät ohjelmointikäytänteet, ohjelmoinnin opetusmateriaaleja sisältäviin nettisivuihin tutustuminen, ohjelmoinnin ja/tai elektronisen laiterakentamisen avulla toteutettu käytännön ongelman ratkaisu.
• Ammattitaitoinen käsityön uusia teknologioiden käyttö soveltavassa ongelmanratkaisussa
• Elektroniikan peruskäsitteet, komponentit ja erilaiset kytkennät
• Innovatiivinen ja taidokas sähkö- ja elektroniikan laiterakentelu elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit


  • Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali sekä ajankohtaisia artikkeleita.

  • Mykkänen, J. & Liukas, L. (2014). Koodi2016 - Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskoulussa. Ladattu 1.12.2023 sivustolta https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf

  • Innokas-verkoston ja LUMA-keskusten kotisivut


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetuksen tai yhteisölliseen työskentelyyn ei toteudu, kurssitehtäviä puuttuu tai projektityön toteutus on erittäin puutteellinen, virheellinen, sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tai vastaa heikosti tehtävänantoa.

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen on toteutunut, kurssitehtävät on suoritettu.
Projektin toteutus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa että opiskelija;
• osaa eheyttää historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä,
• soveltaa eri oppiaineiden pedagogista sisältötietoa tavoitteellisesti,
• osaa kriittisesti tarkastella ja perustella monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet,
• osaa soveltaa alakouluun sopivia graafisen ohjelmoinnin ympäristöjä käyttäen hyviä ohjelmointikäytänteitä,
• osaa ammattitaitoisesti käyttää käsityön uusia teknologioita soveltavassa ongelmanratkaisussa,
• osaa hyödyntää innovatiivisesti ja taidokkaasti sähkö- ja elektroniikan laiterakentelua elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa,
• osa pelillistää historian, yhteiskuntaopin, sekä katsomusaineiden sisältöalueita.

Lisätiedot

HUOM! LO3 -ryhmä suorittaa projektiosan III 2 opintopisteen laajuisena ja POM24 suorittaa sen 2,5 opintopisteen laajuisena.

Siirry alkuun