Skip to main content

Project III (handicraft, worldview studies, history, social science, mathematics) (2cr)

Code: LAPE2033V24-3004

General information


Enrollment
12.08.2025 - 01.09.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.10.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Teachers
Sanna Takaluhta
Anu Köngäs
Pekka Muotka
Miia Hast
Ville Yliaska
Scheduling groups
Harjoitusryhmä POM24 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Groups
POM24
POM24
Small groups
Group Exercise POM24
Course
LAPE2033V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Osaa eheyttää historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä
• Osaa soveltaa eri oppiaineiden pedagogista sisältötietoa tavoitteellisesti
• Osaa kriittisesti tarkastella ja perustella monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet
• Tietää, miten tietokoneettoman tekemisen ja ohjelmoinnin harjoitteiden avulla voidaan ikätason mukaisesti kehittää oppilaiden ohjelmoinnillista ajattelua.
• Osaa soveltaa alakouluun sopivia graafisen ohjelmoinnin ympäristöjä käyttäen hyviä ohjelmointikäytänteitä.
• Osaa ammattitaitoisesti käyttää käsityön uusia teknologioita soveltavassa ongelmanratkaisussa
• Osaa hyödyntää innovatiivisesti ja taidokkaasti sähkö- ja elektroniikan laiterakentelua elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa
• Osaa pelillistää historian ja yhteiskuntaopin sisältöalueita
•Osaa kriittisesti arvioida ja perustella, miten katsomusaineet voivat rikastuttaa monialaista oppimista, ja tukea oppilaiden henkilökohtaista ja kulttuurista kasvua

Execution methods

Opetusprofiili: LÄHI
Suurryhmäopetus 8 h
Pienryhmäopetus 32 h
Yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä 28 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen suurryhmäopetukseen, pienryhmäopetukseen sekä yhteisölliseen työskentelyyn. Kurssin oppimistehtävien tekeminen. Kurssin aikana toteutetun projektin suunnittelu, tuotteen tai teoksen valmistaminen sekä esittely.

Content

• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä.
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden pedagogista sisältötietoa.
• Monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet.
• Historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön sisältöalueiden pelillistäminen.
• Ohjelmointi perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ohjelmoinnillinen ajattelu, tietokoneettomat harjoitteet, alakouluun sopiviin graafisiin ohjelmointiympäristöihin tutustuminen ja niissä sovellettavat hyvät ohjelmointikäytänteet, ohjelmoinnin opetusmateriaaleja sisältäviin nettisivuihin tutustuminen, ohjelmoinnin ja/tai elektronisen laiterakentamisen avulla toteutettu käytännön ongelman ratkaisu.
• Ammattitaitoinen käsityön uusia teknologioiden käyttö soveltavassa ongelmanratkaisussa
• Elektroniikan peruskäsitteet, komponentit ja erilaiset kytkennät
• Innovatiivinen ja taidokas sähkö- ja elektroniikan laiterakentelu elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Materials


  • Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali sekä ajankohtaisia artikkeleita.

  • Mykkänen, J. & Liukas, L. (2014). Koodi2016 - Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskoulussa. Ladattu 1.12.2023 sivustolta https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf

  • Innokas-verkoston ja LUMA-keskusten kotisivut


Assessment criteria, approved/failed

Hylätty:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetuksen tai yhteisölliseen työskentelyyn ei toteudu, kurssitehtäviä puuttuu tai projektityön toteutus on erittäin puutteellinen, virheellinen, sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tai vastaa heikosti tehtävänantoa.

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen on toteutunut, kurssitehtävät on suoritettu.
Projektin toteutus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa että opiskelija;
• osaa eheyttää historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden, matematiikan ja käsityön oppiaineiden teemoja, aiheita ja ilmiöitä,
• soveltaa eri oppiaineiden pedagogista sisältötietoa tavoitteellisesti,
• osaa kriittisesti tarkastella ja perustella monialaisen oppimiskokonaisuuden lähtökohdat ja tavoitteet,
• osaa soveltaa alakouluun sopivia graafisen ohjelmoinnin ympäristöjä käyttäen hyviä ohjelmointikäytänteitä,
• osaa ammattitaitoisesti käyttää käsityön uusia teknologioita soveltavassa ongelmanratkaisussa,
• osaa hyödyntää innovatiivisesti ja taidokkaasti sähkö- ja elektroniikan laiterakentelua elektronisten laitteiden ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa,
• osa pelillistää historian, yhteiskuntaopin, sekä katsomusaineiden sisältöalueita.

Further information

HUOM! LO3 -ryhmä suorittaa projektiosan III 2 opintopisteen laajuisena ja POM24 suorittaa sen 2,5 opintopisteen laajuisena.

Go back to top of page