Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus sosiaalityön käytännöissä (5op)

Toteutuksen tunnus: SSOS1222V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 04.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Koulutus
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Samuel Salovaara
Tarja Kemppainen
Ajoitusryhmät
Rovaniemen ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Oulun ryhmä (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
SSOSaine
Sosiaalityö aineopinnot
Pienryhmät
Rovaniemen ryhmä
Oulun ryhmä
Opintojakso
SSOS1222V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää kohtaamiseen, dokumentaatioon ja digitaalisuuteen perustuvan vuorovaikutuksen tapoja ja merkityksiä sosiaalityön käytännöissä
- soveltaa omassa toiminnassaan sosiaalityössä tarvittavia vuorovaikutus- ja kommunikointitaitoja
- hahmottaa vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä periaatteita osana sosiaalityön käytäntöä
- tunnistaa vuorovaikutukseen liittyvää vallankäyttöä, kokemuksellisuutta ja monitulkintaisuutta.

Toteutustavat

Opetusprofiili: HYBRIDI 1.

Sisältö

Opintojaksossa keskitytään vuorovaikutuksen monimuotoisuuteen sosiaalityön käytännön perustana. Opiskelija perehtyy vuorovaikutukseen kommunikaationa, kokemuksena ja toimintana eettisten periaatteiden ja vallankäytön näkökulmista. Opintojaksolla perehdytään kasvokkaiseen vuorovaikutukseen osana asiakasprosessia, dokumentaatioon vuorovaikutuksen muotona sekä teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen erityisyyteen.

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävän kirjallisuus:



Hänninen Kaija & Poikela Ritva (2016) Toimintalähtöinen, dialoginen ja kohtaava vuorovaikutus. Teoksessa Maritta Törrönen, Kaija Hänninen, Päivi Jouttimäki, Tiina Lehto-Lundén, Petra Salovaara, Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö. Helsinki: Gaudeamus, 148–164.


Opetusmenetelmät

Yhteinen aloitustapaaminen SSOS1217V24 kanssa (voi osallistua paikan päällä tai etänä, tehdään myös tallenne)

Etukäteismateriaaliin perehtyminen ja ennakkotehtävä
Luentoja (15 h), etänä (ei tallennusta)
Luentoja (8 h) + harjoitukset (8 h), jotka suoritetaan pakollista läsnäoloa edellyttävänä lähiopetuksena Rovaniemellä tai Oulussa (opiskelija voi valita)
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäiviin osallistumisen kriteerit eivät täyty tai/ja suoritus on erittäin puutteellinen ja sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Osallistumisen kriteerit kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäiviin täyttyvät, mutta aktiivisuus päivillä on vähäistä tai/ja suoritus on sisällöltään suppea, pintapuolinen ja vastaa heikosti tehtävänantoa, eikä siinä ole käytetty muita lähteitä kuin luentoja. Suoritus voi sisältää sekä sisällöllisiä että kieliasua koskevia virheitä ja epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa kuitenkin kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon minimikriteerit.

Tyydyttävä (2): Aktiivinen osallistuminen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäivillä on melko vähäistä. Suoritus on sisällöltään suppeahko ja kurssimateriaalien teemoja käsitellään pääasiassa referoiden. Suoritus saattaa sisältää sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä, mutta muodostaa melko eheän kokonaisuuden. Lähteitä on käytetty vaatimattomasti ja referoiden. Opiskelija osoittaa kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon kriteerit tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Aktiivinen osallistuminen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäivillä on hyvää. Suoritus muodostaa eheän kokonaisuuden, jossa hyödynnetään kurssimateriaalien sisältöjä ilman merkittäviä sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä. Lähteitä käytettään riittävästi. Opiskelija osoittaa kurssisisältöjen ymmärtämisen lisäksi kykyä itsenäiseen ajatteluun esittämällä jonkin verran reflektointia ja argumentointia.

Kiitettävä (4): Aktiivinen osallistuminen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäivillä on kiitettävää. Suoritus muodostaa monipuolisen ja eheän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä kurssimateriaalien sisällöistä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on sujuvaa. Lähteiden käyttö on kattavaa ja ne ovat vuoropuhelussa keskenään. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun sekä moniulotteiseen reflektointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Aktiivinen osallistuminen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luento- ja harjoituspäivillä on erinomaista. Suoritus muodostaa monipuolisen ja loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä kurssimateriaalien sisällöistä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on erinomaista. Käytetyt lähteet on valittu huolella ja ne ovat hyvin vuoropuhelussa keskenään ja kirjoittajan kanssa. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, moniulotteiseen reflektointiin sekä esittää perusteltua kriittistä ajattelua ja argumentointia.

Esitietovaatimukset

Sosiaalityön perusopinnot

Lisätiedot

Kurssi koostuu kolmesta osiosta:

Dokumentaation ja määrämuotoisen kirjaamisen osio sekä digitaalisen vuorovaikutuksen osio sisältävät 15 tuntia etäluentoja, jotka jakaantuvat seuraavasti
- 12 tuntia, dokumentaatio ja määrämuotoinen kirjaaminen (Tarja Kemppainen)
- 3 tuntia, digitaalinen vuorovaikutus (Samuel Salovaara)

Kasvokkaisen vuorovaikutuksen osio sisältää ennakkotehtävän sekä 8 tuntia luento-opetusta ja 8 tuntia harjoituksia (Samuel Salovaara). Tämän kokonaisuuden luennoilla ja harjoituksissa läsnäolo on PAKOLLISTA. Osion luennot ja harjoitukset toteutetaan kolmen peräkkäisen päivän aikana ja opiskelija voi ilmoittautuessaan valita, osallistuuko lähipäiville Rovaniemellä vai Oulussa. Ennen kasvokkaisen vuorovaikutuksen luennoille osallistumista opiskelija perehtyy annettuun kirjallisuuteen (ks. Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus) ja tekee siihen pohjautuvan kirjallisen ennakkotehtävän.

Kurssin luentoihin ja harjoituksiin pohjautuen opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjan erillisten ohjeiden mukaan.

Opiskelijapalaute:
Kurssilla kerätään ja käsitellään opiskelijapalautetta monipuolisesti ja vuorovaikutteisesti, jotta opetusta voidaan kehittää jatkuvasti ja mukauttaa tarvittaessa jo kurssin aikana opiskelijoiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti.
Kasvokkaisen vuorovaikutuksen lähipäivien päätteeksi opiskelijat antavat ja saavat suullista palautetta keskustelunomaisesti, mikä mahdollistaa välittömän reagoinnin ja opetuksen joustavan mukauttamisen.
Sähköisen Webropol-lomakkeen avulla kerätään palautetta käytetyistä opetusmenetelmistä. Tämä tarjoaa systemaattisen tavan arvioida opetusmenetelmiä ja kehittää niitä.
Ennakkotehtävä sekä oppimispäiväkirja tukevat opiskelijoiden itsearviointia ja reflektiota omasta oppimisprosessistaan, mikä antaa arvokasta tietoa kurssin kehittämiseen.
Lisäksi opiskelijoita kannustetaan aktiivisesti osallistumaan palautteen antamiseen Spark-palautteen avulla.
Kaikki saatu palaute analysoidaan huolellisesti, ja sen pohjalta kurssia kehitetään vuosittain. Lisäksi palautetta hyödynnetään jo kurssin aikana opetuksen ja oppimiskokemuksen parantamiseksi.

Siirry alkuun