Kulttuurihistorian seminaari I (5op)
Toteutuksen tunnus: UKUL0215V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 22.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.09.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Opettajat
- Pälvi Rantala
- Vastuuopettaja
- Pälvi Rantala
- Ryhmät
-
UKULaineKulttuurihistoria aineopinnot
- Opintojakso
- UKUL0215V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- asettaa kulttuurihistoriallisen tutkimuskysymyksen, rajata näkökulman ja etsiä lähteitä, joiden avulla tutkimuskysymykseen voi löytää vastauksia
- hahmottaa historiantutkimukselle tyypillisiä eettisiä kysymyksiä ja pohtia niiden merkitystä omassa tutkielmassa
- hahmottaa erilaisia kulttuurihistoriallisen tutkimuksen tekemisen tapoja ja valita niistä omaan aiheeseen sopivimman.
Toteutustavat
Opetusprofiilii: LÄHI.
Suoritustavat
Osallistuminen seminaarityöskentelyyn, oman suunnitelman esittäminen ja muiden opiskelijoiden töiden kommentointi.
Sisältö
Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan kulttuurihistoriallinen seminaarityö. Seminaarissa käsitellään kysymyksenasettelua ja tutkimuskysymysten muotoilua, rajaamista, eettisiä kysymyksiä, lähdetyöskentelyä, teoreettisia ja metodologisia näkökulmia sekä tulkintaan ja kontekstointiin liittyviä kysymyksiä.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Seminaari lähiopetuksena (14h) sekä itsenäinen työskentely oman tutkielman aiheen parissa (119.5h).
Seminaarissa ideoidaan ja rajataan oman tutkielman aihe, pohditaan näkökulmaa sekä metodologisia ja teoreettisia valintoja, ja tehdään tutkimussuunnitelma.
Työmuotoihin kuuluvat myös kirjoitusharjoitukset, tekstien lukeminen ja kommentoiminen sekä pienet ennakkotehtävät tapaamisiin.
Hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista seminaarityöskentelyyn, oman suunnitelman esittämistä ja muiden opiskelijoiden töiden kommentointia.
Seminaari I pohjustaa seminaarissa II itsenäisenä työnä tehtävää tutkielmaa. Seminaari I ajoittuu syyslukukaudelle, ja seminaarissa II kevätlukukaudella jatketaan työskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentelyyn (kirjallisuuteen tutustuminen, aiheen valinta ja rajaus, kirjoittaminen ja muiden tekstien lukeminen) on hyvä varata riittävästi aikaa.
Seminaarit kannattaa suorittaa saman lukuvuoden aikana. Seminaarin suorittaminen itsenäisesti tai nopeutetulla aikataululla ei ole mahdollista. Opintoja suunnitellessa kannattaa siis huomioida, että seminaarit I ja II kestävät yhden lukuvuoden ajan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Kirjalliset tehtävät ovat suppeita ja pintapuolisia eivätkä vastaa lainkaan tai vastaavat heikosti tehtävänantoa, tai opiskelija ei ole toimittanut kaikkia vaadittuja tehtäviä määräajassa pyynnöistä huolimatta. Opiskelija ei ole osallistunut keskusteluihin ja seminaarityöskentelyyn, tai palauttanut niitä korvaavia tehtäviä.
Hyväksytty: Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, ja opiskelija on palauttanut vaaditut suoritukset ajallaan. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti seminaarityöskentelyyn ja seminaareissa käytyihin keskusteluihin, tai palauttanut niitä korvaavat tehtävät.
Lisätiedot
Seminaari toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena. Ryhmän toiveiden mukaan katsotaan tarve mahdolliselle hybridi- tai etäopiskelulle.
Seminaarista kerätään palautetta monessa eri vaiheessa: seminaarin avussa kartoitetaan opiskelijan omia toiveita ja odotuksia omalle työskentelylle, ja seminaarin päätteeksi käydään yhteinen palautekeskustelu. Palautetta kerätään myös kirjallisesti Moodlessa.
Seminaariryhmät ovat usein suhteellisen pieniä, joten työskentelymuotoja voidaan joustavasti sovittaa opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi, ja palautetta hyödynnetään sekä seminaarin kuluessa että seuraavaa toteutusta suunniteltaessa.
Jokainen opiskelija saa seminaarin aikana palautetta sekä opettajalta (suullinen palaute tapaamisissa, kirjallinen palaute tutkimussuunnitelmaan) että muilta opiskelijoilta (suullinen palaute tapaamisissa).