Seminar I (5cr)
Code: UKUL0215V24-3002
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 22.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.09.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- asettaa kulttuurihistoriallisen tutkimuskysymyksen, rajata näkökulman ja etsiä lähteitä, joiden avulla tutkimuskysymykseen voi löytää vastauksia
- hahmottaa historiantutkimukselle tyypillisiä eettisiä kysymyksiä ja pohtia niiden merkitystä omassa tutkielmassa
- hahmottaa erilaisia kulttuurihistoriallisen tutkimuksen tekemisen tapoja ja valita niistä omaan aiheeseen sopivimman.
Execution methods
Opetusprofiilii: LÄHI.
Accomplishment methods
Osallistuminen seminaarityöskentelyyn, oman suunnitelman esittäminen ja muiden opiskelijoiden töiden kommentointi.
Content
Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan kulttuurihistoriallinen seminaarityö. Seminaarissa käsitellään kysymyksenasettelua ja tutkimuskysymysten muotoilua, rajaamista, eettisiä kysymyksiä, lähdetyöskentelyä, teoreettisia ja metodologisia näkökulmia sekä tulkintaan ja kontekstointiin liittyviä kysymyksiä.
Materials
Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa.
Teaching methods
Seminaari lähiopetuksena (14h) sekä itsenäinen työskentely oman tutkielman aiheen parissa (119.5h).
Seminaarissa ideoidaan ja rajataan oman tutkielman aihe, pohditaan näkökulmaa sekä metodologisia ja teoreettisia valintoja, ja tehdään tutkimussuunnitelma.
Työmuotoihin kuuluvat myös kirjoitusharjoitukset, tekstien lukeminen ja kommentoiminen sekä pienet ennakkotehtävät tapaamisiin.
Hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista seminaarityöskentelyyn, oman suunnitelman esittämistä ja muiden opiskelijoiden töiden kommentointia.
Seminaari I pohjustaa seminaarissa II itsenäisenä työnä tehtävää tutkielmaa. Seminaari I ajoittuu syyslukukaudelle, ja seminaarissa II kevätlukukaudella jatketaan työskentelyä.
Student workload
Työskentelyyn (kirjallisuuteen tutustuminen, aiheen valinta ja rajaus, kirjoittaminen ja muiden tekstien lukeminen) on hyvä varata riittävästi aikaa.
Seminaarit kannattaa suorittaa saman lukuvuoden aikana. Seminaarin suorittaminen itsenäisesti tai nopeutetulla aikataululla ei ole mahdollista. Opintoja suunnitellessa kannattaa siis huomioida, että seminaarit I ja II kestävät yhden lukuvuoden ajan.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Kirjalliset tehtävät ovat suppeita ja pintapuolisia eivätkä vastaa lainkaan tai vastaavat heikosti tehtävänantoa, tai opiskelija ei ole toimittanut kaikkia vaadittuja tehtäviä määräajassa pyynnöistä huolimatta. Opiskelija ei ole osallistunut keskusteluihin ja seminaarityöskentelyyn, tai palauttanut niitä korvaavia tehtäviä.
Hyväksytty: Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, ja opiskelija on palauttanut vaaditut suoritukset ajallaan. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti seminaarityöskentelyyn ja seminaareissa käytyihin keskusteluihin, tai palauttanut niitä korvaavat tehtävät.
Further information
Seminaari toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena. Ryhmän toiveiden mukaan katsotaan tarve mahdolliselle hybridi- tai etäopiskelulle.
Seminaarista kerätään palautetta monessa eri vaiheessa: seminaarin avussa kartoitetaan opiskelijan omia toiveita ja odotuksia omalle työskentelylle, ja seminaarin päätteeksi käydään yhteinen palautekeskustelu. Palautetta kerätään myös kirjallisesti Moodlessa.
Seminaariryhmät ovat usein suhteellisen pieniä, joten työskentelymuotoja voidaan joustavasti sovittaa opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi, ja palautetta hyödynnetään sekä seminaarin kuluessa että seuraavaa toteutusta suunniteltaessa.
Jokainen opiskelija saa seminaarin aikana palautetta sekä opettajalta (suullinen palaute tapaamisissa, kirjallinen palaute tutkimussuunnitelmaan) että muilta opiskelijoilta (suullinen palaute tapaamisissa).