Gender and education (5cr)
Code: XNTU1517V24-3003
General information
- Enrollment
- 03.12.2025 - 02.03.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 09.03.2026 - 28.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 - 5
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 160
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Sustainability Education
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Teachers
- Sofia Kari
- Scheduling groups
- Lähiopetus (Size: 100 . Open UAS : 0.)
- Etäopetus (Size: 100 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- On campus
- Online
- Course
- XNTU1517V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
1. tuntee tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön juridisen perustan ja eettisen velvoitteen
2. ymmärtää sukupuolen analyyttisena kategoriana ja tuntee sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää teoreettista käsitteistöä
3. osaa analysoida kasvatuksen ja koulutuskulttuurin sukupuolittuneisuutta rakenteellisella, kulttuurisella, pedagogisella ja yksilöllisellä tasolla
4. ymmärtää sukupuolen ja seksuaalisuuden leikkaavuuden etnisiin, kulttuurisiin, ikämäärityksiin ja muihin eroihin
5. tunnistaa sukupuolisen ja seksuaalisen häirinnän ja ymmärtää siihen liittyvän pedagogisen vastuun
Execution methods
Keskusteluluennot (16 h, etäosallistuminen mahdollista) ja kirjallisuuteen perehtyminen omaehtoisen tai opiskelijoiden keskinäisen opiskelun avulla.
Opetusprofiili: HYBRIDI 3
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoilla ja oppimispäiväkirja luentojen sekä yhden (3 op) tai kahden (5 op) teoksen pohjalta. Itsenäisen työn osuus 109 h.
Content
Kurssilla tarkastellaan sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää käsitteistöä ja teoretisointia. Perehdytään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lainsäädännölliseen ja opetussuunnitelman asettamaan perustaan sekä koulutuksen segregaatioon yhteiskunnallisten rakenteiden ja vallan, monien erojen, normien ja kategorisoinnin näkökulmista. Pohditaan sukupuolittunutta piilo-opetussuunnitelmaa, sukupuolittuneiden oppimistulosten tulkintaa ja opettajuuden sukupuolta. Tarkastellaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa seksuaalista ja sukupuolista kulttuurista ja vuorovaikutuksessa tapahtuvaa häirintää.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty suoritus osoittaa opiskelijan osallistuneen luennoille ja tutustuneen ainakin yhteen teokseen kurssikirjallisuudesta. Tämä osoitetaan oppimispäiväkirjalla.
Hylätty suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.