Skip to main content

Gender and education (3 - 5cr)

Course unit code: XNTU1517V24

General information


Credits
3 - 5 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
1. tuntee tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön juridisen perustan ja eettisen velvoitteen
2. ymmärtää sukupuolen analyyttisena kategoriana ja tuntee sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää teoreettista käsitteistöä
3. osaa analysoida kasvatuksen ja koulutuskulttuurin sukupuolittuneisuutta rakenteellisella, kulttuurisella, pedagogisella ja yksilöllisellä tasolla
4. ymmärtää sukupuolen ja seksuaalisuuden leikkaavuuden etnisiin, kulttuurisiin, ikämäärityksiin ja muihin eroihin
5. tunnistaa sukupuolisen ja seksuaalisen häirinnän ja ymmärtää siihen liittyvän pedagogisen vastuun

Content

Kurssilla tarkastellaan sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää käsitteistöä ja teoretisointia. Perehdytään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lainsäädännölliseen ja opetussuunnitelman asettamaan perustaan sekä koulutuksen segregaatioon yhteiskunnallisten rakenteiden ja vallan, monien erojen, normien ja kategorisoinnin näkökulmista. Pohditaan sukupuolittunutta piilo-opetussuunnitelmaa, sukupuolittuneiden oppimistulosten tulkintaa ja opettajuuden sukupuolta. Tarkastellaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa seksuaalista ja sukupuolista kulttuurista ja vuorovaikutuksessa tapahtuvaa häirintää.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty suoritus osoittaa opiskelijan osallistuneen luennoille ja tutustuneen ainakin yhteen teokseen kurssikirjallisuudesta. Tämä osoitetaan oppimispäiväkirjalla.

Hylätty suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Execution methods

Keskusteluluennot (16 h, etäosallistuminen mahdollista) ja kirjallisuuteen perehtyminen omaehtoisen tai opiskelijoiden keskinäisen opiskelun avulla.
Opetusprofiili: HYBRIDI 3

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoilla ja oppimispäiväkirja luentojen sekä yhden (3 op) tai kahden (5 op) teoksen pohjalta. Itsenäisen työn osuus 109 h.

Go back to top of page