Media art, gamification and programming (3cr)
Code: UKUV0118V24-3001
General information
- Enrollment
- 04.12.2025 - 31.12.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 08.01.2026 - 12.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Campus
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 4 - 30
- Teachers
- Annamari Manninen
- Teacher in charge
- Annamari Manninen
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä 1 kuvo 5 R1 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 kuvo 5 R2 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise 1
- Group Exercise 2
- Course
- UKUV0118V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa mediakasvatuksen roolia osana kuvataideopetusta
- hallitsee perustiedot mediataiteen muodoista ja historiasta
- tunnistaa uuden median sovellusmahdollisuuksia kuvataidekasvatuksessa
- osaa käyttää ja soveltaa eri mediavälineitä ja -ilmaisutapoja osana omaa ilmaisuaan ja opetustaan
- soveltaa pelillisyyttä ja ohjelmointia kuvataidekasvatuksessa
- ymmärtää ilmiöpohjaisen oppimisen ja opetuksen lähtökohtia
- osaa käyttää mediailmaisua ja -sovelluksia ilmiöperustaiseen oppimiseen
Execution methods
Luentoja 12 h, harjoituksia 18 h, itsenäinen työskentely 51 h.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin ja taiteellisen tai pedagogisen lopputyön tekeminen.
Opetusprofiili: Opetus toteutetaan lähiopetuksena
Content
Johdatus digitaalisten pelien ja mediataiteen ilmaisukeinoihin, tyylilajeihin ja historiaan. Uuden median sovellukset kuvataiteen ja kasvatuksen kontekstissa. Multimedia, interaktiivisuus ja pelillisyys taiteellisessa ilmaisussa ja kuvataidekasvatuksessa. Mediasovellusten käyttäminen ja mediataideprojektit kuvataidekasvatuksessa. Ilmiöperustaisen oppimisen lähestymistavat ja yhdistäminen mediavälineiden ja -sovellusten käyttöön. Mediataitojen syventäminen mediataiteen ja opetussovellusten näkökulmasta.
Materials
Krokfors, L., Kangas, M., & Kopisto, K. (2014). Oppiminen pelissä: Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa. Vastapaino.
Koiranen, J. (2019). Pedagogiset pakopelit: Opas. Ääres eduEscape.
Harviainen, J. T., Meriläinen, M., & Tossavainen, T. (2013). Pelikasvattajan käsikirja. [Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus].
Luostarinen, Nina. Paikkaleikkejä Ja Leikin Paikkoja: Leikillisillä Taideinterventioilla Kohti Paikkaempatiaa. Lapin yliopisto, 2023.
Dufva, T. (2018). Art education in the post-digital era: Experiential construction of knowledge through creative coding. Aalto University.
https://mediataidekasvattaa.fi/
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 Hylätty
Kurssin sisältöjen osaaminen on erittäin puutteellista. Osallistuminen on heikkoa. Lopputyö on keskeneräinen ja osoittaa heikkoa kurssin sisältöjen osaamista.
1-2 Välttävä/ Tyydyttävä
Kurssin sisältöjen osaaminen on suppeaa ja pintapuolista. Osallistuminen on kohtalaista ja siinä tyydytään käsittelemään asioita yksipuolisesti. Lopputyö vastaa välttävästi tai tyydyttävästi tehtävänantoa ja voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
3-4 Hyvä/ Kiitettävä
Kurssin sisältöjen osaaminen on hyvällä tasolla. Osallistuminen on aktiivista. Lopputyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa soveltaa, mutta siinä saattaa olla vielä pieniä teknisiä tai sisällölisiä puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
5 - Erinomainen
Kurssin sisältöjen osaaminen on laajaa ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Osallistuminen on aktiivista ja uusia näkökulmia avaavaa ja innovatiista. Lopputyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä on sisällölisesti ja teknisesti hyvin toteutettu.
Qualifications
UKUV0116 Mediakasvatus suoritettuna.