Siirry suoraan sisältöön

Mediataide, pelillisyys ja ohjelmointi (3op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0118V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
08.01.2026 - 12.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
4 - 30
Opettajat
Annamari Manninen
Vastuuopettaja
Annamari Manninen
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 kuvo 5 R1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 kuvo 5 R2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO5-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R1
KUVO5-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R2
KUVO-MAISTERI-2VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 2. vuosikurssi
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1 kuvo 5 R1
Harjoitusryhmä 2 kuvo 5 R2
Opintojakso
UKUV0118V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa mediakasvatuksen roolia osana kuvataideopetusta
- hallitsee perustiedot mediataiteen muodoista ja historiasta
- tunnistaa uuden median sovellusmahdollisuuksia kuvataidekasvatuksessa
- osaa käyttää ja soveltaa eri mediavälineitä ja -ilmaisutapoja osana omaa ilmaisuaan ja opetustaan
- soveltaa pelillisyyttä ja ohjelmointia kuvataidekasvatuksessa
- ymmärtää ilmiöpohjaisen oppimisen ja opetuksen lähtökohtia
- osaa käyttää mediailmaisua ja -sovelluksia ilmiöperustaiseen oppimiseen

Toteutustavat

Luentoja 12 h, harjoituksia 18 h, itsenäinen työskentely 51 h.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin ja taiteellisen tai pedagogisen lopputyön tekeminen.

Opetusprofiili: Opetus toteutetaan lähiopetuksena

Sisältö

Johdatus digitaalisten pelien ja mediataiteen ilmaisukeinoihin, tyylilajeihin ja historiaan. Uuden median sovellukset kuvataiteen ja kasvatuksen kontekstissa. Multimedia, interaktiivisuus ja pelillisyys taiteellisessa ilmaisussa ja kuvataidekasvatuksessa. Mediasovellusten käyttäminen ja mediataideprojektit kuvataidekasvatuksessa. Ilmiöperustaisen oppimisen lähestymistavat ja yhdistäminen mediavälineiden ja -sovellusten käyttöön. Mediataitojen syventäminen mediataiteen ja opetussovellusten näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Krokfors, L., Kangas, M., & Kopisto, K. (2014). Oppiminen pelissä: Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa. Vastapaino.



Koiranen, J. (2019). Pedagogiset pakopelit: Opas. Ääres eduEscape.



Harviainen, J. T., Meriläinen, M., & Tossavainen, T. (2013). Pelikasvattajan käsikirja. [Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus].



Luostarinen, Nina. Paikkaleikkejä Ja Leikin Paikkoja: Leikillisillä Taideinterventioilla Kohti Paikkaempatiaa. Lapin yliopisto, 2023.



Dufva, T. (2018). Art education in the post-digital era: Experiential construction of knowledge through creative coding. Aalto University.



https://mediataidekasvattaa.fi/


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty
Kurssin sisältöjen osaaminen on erittäin puutteellista. Osallistuminen on heikkoa. Lopputyö on keskeneräinen ja osoittaa heikkoa kurssin sisältöjen osaamista.

1-2 Välttävä/ Tyydyttävä
Kurssin sisältöjen osaaminen on suppeaa ja pintapuolista. Osallistuminen on kohtalaista ja siinä tyydytään käsittelemään asioita yksipuolisesti. Lopputyö vastaa välttävästi tai tyydyttävästi tehtävänantoa ja voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä/ Kiitettävä
Kurssin sisältöjen osaaminen on hyvällä tasolla. Osallistuminen on aktiivista. Lopputyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa soveltaa, mutta siinä saattaa olla vielä pieniä teknisiä tai sisällölisiä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 - Erinomainen
Kurssin sisältöjen osaaminen on laajaa ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Osallistuminen on aktiivista ja uusia näkökulmia avaavaa ja innovatiista. Lopputyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä on sisällölisesti ja teknisesti hyvin toteutettu.

Esitietovaatimukset

UKUV0116 Mediakasvatus suoritettuna.

Siirry alkuun