Subject Didactics II (4cr)
Code: UKUV0534V24-3001
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 13.10.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.10.2025 - 12.03.2026
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Campus
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 7 - 45
- Degree programmes
- Art Education
- Teachers
- Tea Tuiskuvaara
- Mari Mäkitalo-Aho
- Elina Härkönen
- Teacher in charge
- Tea Tuiskuvaara
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise 1
- Group Exercise 2
- Group Exercise 3
- Course
- UKUV0534V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tiedostaa kuvataiteen oppiaineen aseman ja taideoppimiseen liittyviä mahdollisuuksia perusopetuksen vuosiluokilla 7-9
- ymmärtää opetussuunnitelma-ajattelua ja tuntee kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt
- hahmottaa kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita ja käytänteitä
- tunnistaa taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla
- ymmärtää nuoruuden ikävaihetta kehityspsykologisesta ja kuvallisen kehityksen näkökulmasta
- hahmottaa inkluusion ja nivelvaiheiden vaikutuksia ja huomiointia kuvataideopetuksessa
Execution methods
Luennot 15 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 69 h
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Suoritetut harjoitustyöt. Luento-ja kirjallisuustentti.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena.
Content
Taide-, ihmis- ja oppimiskäsitykset kuvataideopetuksen taustalla. Perusopetuksen kuvataiteen opetussuunnitelma. Kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt perusopetuksen vuosiluokilla 7-9. Kuvataiteen opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Inkluusio, sosiaalinen vuorovaikutus ja nivelvaiheet perusopetuksen vuosiluokilla 7-9.
Materials
Kurssikirjallisuus
Anttila, E. (toim.) 2022. Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa.
Atjonen, P. 2023. Formatiivinen arviointi perusopetuksessa.
Forsman, A-C & Piironen, L. 2006. Kuvien kirja. Kuvataideopetuksen käsikirja perusopetukseen.
Granö, P., Hiltunen, M. & Jokela, T., 2018: Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina. (soveltuvin osin)
Hiltunen, M. , Knif, L. & Manninen, A. (toim.) 2023: Taiteen ja taidon taitajiksi. Perusopetuksen arviointiosaamista kehittämässä.
Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat. (soveltuvin osin)
Koivurova, Anniina 2010. Kuvien rajat. Toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa.
Luostarinen, A. & Nieminen, J. 2019. Arvioinnin käsikirja.
Mitchell, D. 2018. 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa. (soveltuvin osin)
Nilsson, H., Parviala, H., Santala-Ekelund, S. & Tausta, J. 2015. Kuvataide 7.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014.
Sutela, K. 2022. Näkyväksi tekemisen taito. Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa.
Suvanto, T. & Töyssy, S., Vartiainen, L. & Viitanen, P. 2004. Kuvan tekijä. Taide ja visuaalinen maailma.
Vuorikoski, M. & Törmä, S. & Viskari, S., 2003. Opettajan vaiettu valta.
Jaettavat opetusmateriaalit ja artikkelit.
Assessment criteria, satisfactory (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Tehtävien suoritus on pintapuolista, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa kurssin tehtävänantoja, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella valintoja. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Tehtävien suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.