Kuvataideopetus II (4op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0534V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 13.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 12.03.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 45
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Tea Tuiskuvaara
- Mari Mäkitalo-Aho
- Elina Härkönen
- Vastuuopettaja
- Tea Tuiskuvaara
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
KUVO2-R1Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
-
KUVO2-R2Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
-
KUVO-LO35-R1Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R1
-
KUVO-LO35-R2Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R2
-
KUVO-MAISTERI-1VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1
- Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2
- Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat
- Opintojakso
- UKUV0534V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tiedostaa kuvataiteen oppiaineen aseman ja taideoppimiseen liittyviä mahdollisuuksia perusopetuksen vuosiluokilla 7-9
- ymmärtää opetussuunnitelma-ajattelua ja tuntee kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt
- hahmottaa kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita ja käytänteitä
- tunnistaa taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla
- ymmärtää nuoruuden ikävaihetta kehityspsykologisesta ja kuvallisen kehityksen näkökulmasta
- hahmottaa inkluusion ja nivelvaiheiden vaikutuksia ja huomiointia kuvataideopetuksessa
Toteutustavat
Luennot 15 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 69 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Suoritetut harjoitustyöt. Luento-ja kirjallisuustentti.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena.
Sisältö
Taide-, ihmis- ja oppimiskäsitykset kuvataideopetuksen taustalla. Perusopetuksen kuvataiteen opetussuunnitelma. Kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt perusopetuksen vuosiluokilla 7-9. Kuvataiteen opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Inkluusio, sosiaalinen vuorovaikutus ja nivelvaiheet perusopetuksen vuosiluokilla 7-9.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus
Anttila, E. (toim.) 2022. Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa.
Atjonen, P. 2023. Formatiivinen arviointi perusopetuksessa.
Forsman, A-C & Piironen, L. 2006. Kuvien kirja. Kuvataideopetuksen käsikirja perusopetukseen.
Granö, P., Hiltunen, M. & Jokela, T., 2018: Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina. (soveltuvin osin)
Hiltunen, M. , Knif, L. & Manninen, A. (toim.) 2023: Taiteen ja taidon taitajiksi. Perusopetuksen arviointiosaamista kehittämässä.
Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat. (soveltuvin osin)
Koivurova, Anniina 2010. Kuvien rajat. Toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa.
Luostarinen, A. & Nieminen, J. 2019. Arvioinnin käsikirja.
Mitchell, D. 2018. 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa. (soveltuvin osin)
Nilsson, H., Parviala, H., Santala-Ekelund, S. & Tausta, J. 2015. Kuvataide 7.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014.
Sutela, K. 2022. Näkyväksi tekemisen taito. Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa.
Suvanto, T. & Töyssy, S., Vartiainen, L. & Viitanen, P. 2004. Kuvan tekijä. Taide ja visuaalinen maailma.
Vuorikoski, M. & Törmä, S. & Viskari, S., 2003. Opettajan vaiettu valta.
Jaettavat opetusmateriaalit ja artikkelit.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Tehtävien suoritus on pintapuolista, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa kurssin tehtävänantoja, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella valintoja. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Tehtävien suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.