Siirry suoraan sisältöön

Kuvataideopetus II (4op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0534V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 13.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2025 - 12.03.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 45
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Tea Tuiskuvaara
Mari Mäkitalo-Aho
Elina Härkönen
Vastuuopettaja
Tea Tuiskuvaara
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO2-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
KUVO2-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
KUVO-LO35-R1
Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R1
KUVO-LO35-R2
Kuvataide opetettavana aineena, aineopinnot 35op R2
KUVO-MAISTERI-1VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1 KUVO2 R1
Harjoitusryhmä 2 KUVO2 R2
Harjoitusryhmä 3 LO ja Maisteriopiskelijat
Opintojakso
UKUV0534V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tiedostaa kuvataiteen oppiaineen aseman ja taideoppimiseen liittyviä mahdollisuuksia perusopetuksen vuosiluokilla 7-9
- ymmärtää opetussuunnitelma-ajattelua ja tuntee kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt
- hahmottaa kuvataiteen oppiaineen arvioinnin periaatteita ja käytänteitä
- tunnistaa taide- ja oppimiskäsitysten merkityksiä kuvataideopetuksen taustalla
- ymmärtää nuoruuden ikävaihetta kehityspsykologisesta ja kuvallisen kehityksen näkökulmasta
- hahmottaa inkluusion ja nivelvaiheiden vaikutuksia ja huomiointia kuvataideopetuksessa

Toteutustavat

Luennot 15 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 69 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Suoritetut harjoitustyöt. Luento-ja kirjallisuustentti.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena.

Sisältö

Taide-, ihmis- ja oppimiskäsitykset kuvataideopetuksen taustalla. Perusopetuksen kuvataiteen opetussuunnitelma. Kuvataiteen oppiaineen tavoitteet ja sisällöt perusopetuksen vuosiluokilla 7-9. Kuvataiteen opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Inkluusio, sosiaalinen vuorovaikutus ja nivelvaiheet perusopetuksen vuosiluokilla 7-9.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus 



Anttila, E. (toim.) 2022. Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa.



Atjonen, P. 2023. Formatiivinen arviointi perusopetuksessa.



Forsman, A-C & Piironen, L. 2006. Kuvien kirja. Kuvataideopetuksen käsikirja perusopetukseen.



Granö, P., Hiltunen, M. & Jokela, T., 2018: Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina. (soveltuvin osin)



Hiltunen, M. , Knif, L. & Manninen, A. (toim.) 2023: Taiteen ja taidon taitajiksi. Perusopetuksen arviointiosaamista kehittämässä.



Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat. (soveltuvin osin)



Koivurova, Anniina 2010. Kuvien rajat. Toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa.



Luostarinen, A. & Nieminen, J. 2019. Arvioinnin käsikirja.



Mitchell, D. 2018. 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa. (soveltuvin osin)



Nilsson, H., Parviala, H., Santala-Ekelund, S. & Tausta, J. 2015. Kuvataide 7.



Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014.



Sutela, K. 2022. Näkyväksi tekemisen taito. Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa.



Suvanto, T. & Töyssy, S., Vartiainen, L. & Viitanen, P. 2004. Kuvan tekijä. Taide ja visuaalinen maailma.



Vuorikoski, M. & Törmä, S. & Viskari, S., 2003. Opettajan vaiettu valta.



Jaettavat opetusmateriaalit ja artikkelit.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Tehtävien suoritus on pintapuolista, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa kurssin tehtävänantoja, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella valintoja. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Tehtävien suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Siirry alkuun