Siirry suoraan sisältöön

Kuvataideopetus I (3op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0532V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 32
Opettajat
Tea Tuiskuvaara
Elina Härkönen
Vastuuopettaja
Elina Härkönen
Ryhmät
KUVO1-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 1. vuosikurssi R1
KUVO1-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 1. vuosikurssi R2
KUVO-MAISTERI-1VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
Opintojakso
UKUV0532V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa- tunnistaa lasten ja nuorten kuvallisen ilmaisun keskeiset kehityspiirteet- kuvailla millaista on kuvataiteen opetus varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksen vuosiluokilla 0–6, taiteen perusopetuksessa ja vaihtoehtopedagogioissa.

Toteutustavat

Luennot ja harjoitukset 30 h, itsenäinen työskentely 51 h.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Suoritetut harjoitustyöt, Lasten ja nuorten kuvalliseen ilmaisuun kuuluvan tutkimustehtävän suorittaminen, raportointi ja esittely, Kirjallisuusessee.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena.

Sisältö

Lasten ja nuorten kuvailmaisun kehitys, lasten taide kulttuurisessa kontekstissa, leikki ja luovuus kuvataidekasvatuksessa. Perusopetuksen kuvataiteen opetussuunnitelma, taiteen perusopetus ja varhaiskasvatuksen taidekasvatustehtävät sekä vaihtoehtopedagoginen taidekasvatus Suomessa. Kuvataideopetuksen tilat ja työmuodot.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus



Rusanen, Kuusela, Rintakorpi & Torkki. 2014: Musta tuntuu punaiselta.



Rusanen, Kuusela, Torkki, Astala, Rintakorpi. 2020: Mun kuvista kulttuuriin : kuvataidetta esi- ja alkuopetukseen



Granö, Hiltunen, Jokela. 2018: Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina, 2018 (Soveltuvin osin)



Knif, L. 2021. Moninainen kuvis : osallisia tiloja, tasa-arvon tekoja, taiteella tiedettyä toimijuutta



Ruokonen 2022: Ilmaisun ilo. Käsikirja 0-8-vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen. (Soveltuvin osin)



Kaitajärvi, Honkala. 2021: Loikkaa kuvikseen! 



Kyrönlampi, Mäkitalo, Uitto. 2020: Esi- ja alkuopetuksen käsikirja



Salminen, Antero. 2008: Pääjalkainen. 



Jaettavat opetusmateriaalit ja artikkelit


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppeaa tai vastaa heikosti kurssin tavoitteita. Tehtävien suoritus on pintapuolinen, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa kurssin tavoitteita, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella valintoja. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Tehtävien suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Siirry alkuun