Kuvataideopetus I (3op)
Opintojakson tunnus: UKUV0532V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa- tunnistaa lasten ja nuorten kuvallisen ilmaisun keskeiset kehityspiirteet- kuvailla millaista on kuvataiteen opetus varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksen vuosiluokilla 0–6, taiteen perusopetuksessa ja vaihtoehtopedagogioissa.
Sisältö
Lasten ja nuorten kuvailmaisun kehitys, lasten taide kulttuurisessa kontekstissa, leikki ja luovuus kuvataidekasvatuksessa. Perusopetuksen kuvataiteen opetussuunnitelma, taiteen perusopetus ja varhaiskasvatuksen taidekasvatustehtävät sekä vaihtoehtopedagoginen taidekasvatus Suomessa. Kuvataideopetuksen tilat ja työmuodot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppeaa tai vastaa heikosti kurssin tavoitteita. Tehtävien suoritus on pintapuolinen, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa kurssin tavoitteita, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella valintoja. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Tehtävien suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus
Rusanen, Kuusela, Rintakorpi & Torkki. 2014: Musta tuntuu punaiselta.
Rusanen, Kuusela, Torkki, Astala, Rintakorpi. 2020: Mun kuvista kulttuuriin : kuvataidetta esi- ja alkuopetukseen
Granö, Hiltunen, Jokela. 2018: Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina, 2018 (Soveltuvin osin)
Knif, L. 2021. Moninainen kuvis : osallisia tiloja, tasa-arvon tekoja, taiteella tiedettyä toimijuutta
Ruokonen 2022: Ilmaisun ilo. Käsikirja 0-8-vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen. (Soveltuvin osin)
Kaitajärvi, Honkala. 2021: Loikkaa kuvikseen!
Kyrönlampi, Mäkitalo, Uitto. 2020: Esi- ja alkuopetuksen käsikirja
Salminen, Antero. 2008: Pääjalkainen.
Jaettavat opetusmateriaalit ja artikkelit
Lisätiedot
Ajankohta
kevät
Toteutustavat
Luennot ja harjoitukset 30 h, itsenäinen työskentely 51 h.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Suoritetut harjoitustyöt, Lasten ja nuorten kuvalliseen ilmaisuun kuuluvan tutkimustehtävän suorittaminen, raportointi ja esittely, Kirjallisuusessee.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena.