Siirry suoraan sisältöön

Ympäristötaide ja taideperustainen ympäristökasvatus (4op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0123V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 20.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2025 - 16.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Antti Stöckell
Vastuuopettaja
Antti Stöckell
Ryhmät
KUVO1-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 1. vuosikurssi R1
KUVO1-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 1. vuosikurssi R2
KUVO-LO25
Kuvataide opetettavana aineena, perusopinnot 25op
Opintojakso
UKUV0123V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- perusteet ympäristön tarkastelusta kestävän kehityksen näkökulmista
- kuvata taide- ja ympäristöpedagogiikan teoreettisia ja toiminnallisia lähtökohtia
- soveltaa oppimaansa ympäristötaideprojekteissa
- dokumentoida ja raportoida ympäristötaideprojektin

Toteutustavat

Luennot ja kaksi työpajaa 48 h, itsenäistä työskentelyä yhteensä 60 h.

Opetusprofiili: LÄHI
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin ja työpajoihin. Kuvallisten ja kirjallisten harjoitustöiden suorittaminen.

Sisältö

Yksilön ja yhteisön ympäristösuhteen rakentuminen ja muutos. Taiteen, taidekasvatuksen ja ympäristön väliset suhteet. Paikkasidonnaisen taiteen ja ympäristötaiteen teoreettiset lähtökohdat ja toimintamallit. Tieteidenväliset näkökulmat, kuten ympäristöestetiikka ja ympäristöpsykologia ympäristöpedagogiikan taustatieteinä. Ympäristöprojektien dokumentointi ja raportointi. Kurssilla painotetaan erityisesti luonnonympäristöjä ja kulttuuriympäristöjä.

Oppimateriaalit

Kurssilla annettu kirjallisuus.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen. Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Harjoitustehtävien suoritus on suppeaa, pintapuolista tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksissa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritukset voivat sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritukset vastaavat tehtävänantoja, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Ympäristötaiteesta ja taideperustaisesta ympäristökasvatuksesta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksissa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suorituksissa osoitetaan itsenäistä otetta ja oivallusta. Suorituksista muodostuu ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjalliset ja kuvalliset tehtävät on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun