Ympäristötaide ja taideperustainen ympäristökasvatus (4op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0123V24-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 20.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2025 - 16.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Antti Stöckell
- Vastuuopettaja
- Antti Stöckell
- Ryhmät
-
KUVO1-R1Kuvataidekasvatuksen ko 1. vuosikurssi R1
-
KUVO1-R2Kuvataidekasvatuksen ko 1. vuosikurssi R2
-
KUVO-LO25Kuvataide opetettavana aineena, perusopinnot 25op
- Opintojakso
- UKUV0123V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- perusteet ympäristön tarkastelusta kestävän kehityksen näkökulmista
- kuvata taide- ja ympäristöpedagogiikan teoreettisia ja toiminnallisia lähtökohtia
- soveltaa oppimaansa ympäristötaideprojekteissa
- dokumentoida ja raportoida ympäristötaideprojektin
Toteutustavat
Luennot ja kaksi työpajaa 48 h, itsenäistä työskentelyä yhteensä 60 h.
Opetusprofiili: LÄHI
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin ja työpajoihin. Kuvallisten ja kirjallisten harjoitustöiden suorittaminen.
Sisältö
Yksilön ja yhteisön ympäristösuhteen rakentuminen ja muutos. Taiteen, taidekasvatuksen ja ympäristön väliset suhteet. Paikkasidonnaisen taiteen ja ympäristötaiteen teoreettiset lähtökohdat ja toimintamallit. Tieteidenväliset näkökulmat, kuten ympäristöestetiikka ja ympäristöpsykologia ympäristöpedagogiikan taustatieteinä. Ympäristöprojektien dokumentointi ja raportointi. Kurssilla painotetaan erityisesti luonnonympäristöjä ja kulttuuriympäristöjä.
Oppimateriaalit
Kurssilla annettu kirjallisuus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen. Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Harjoitustehtävien suoritus on suppeaa, pintapuolista tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksissa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritukset voivat sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritukset vastaavat tehtävänantoja, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Ympäristötaiteesta ja taideperustaisesta ympäristökasvatuksesta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksissa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suorituksissa osoitetaan itsenäistä otetta ja oivallusta. Suorituksista muodostuu ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjalliset ja kuvalliset tehtävät on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.