Skip to main content

Seminar on Special Education (5cr)

Code: KERI0216V24-3002

General information


Enrollment
04.12.2024 - 23.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Tanja Äärelä
Katja Anttila
Anneli-Maarit Hermanoff
Course
KERI0216V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata konkreettisesti oppimisen ja koulunkäynnin tukea
- ymmärtää opetuksen eriyttämisen kaikkeen opetukseen kuuluvana keinona ottaa huomioon opetusryhmän tarpeet ja moninaiset oppijat
- suunnitella ja laatia oppilaalle ja/tai oppilasryhmälle eriyttämissuunnitelman valitsemassaan oppiaineessa

Execution methods

- aloitusseminaari ja loppuseminaari (8 h)
- työskentely luokassa ja päiväkohtainen oppimispäiväkirja (50 h)
- eriyttämissuunnitelman laatiminen ja esittäminen (77 h)
Opetusprofiili: LÄHI

Accomplishment methods

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on
- aloitusseminaariin osallistuminen tai alkutallenne ja loppuseminaariin osallistuminen
- aloituksessa ohjeistettujen tehtävien tekeminen
- työskentely (5 päivää) valitsemassaan 1–6 vuosiluokan opetusryhmässä havainnoiden opiskelua ja tuen toteuttamista, päiväkohtainen oppimispäiväkirja, eriyttämissuunnitelman laatiminen sekä esitys loppuseminaarissa

Content

- oppimisen ja koulunkäynnin tuen perusteiden ja järjestämisen syventäminen eriyttämisen perusteita, periaatteita ja keinoja käytäntöön soveltaen
- päivittäiseen havainnointiin perustuva työskentely luokassa opettajan kanssa, reflektoivan päiväkirjan kirjoittaminen sekä eriyttämissuunnitelman laatiminen ja esittely

Materials

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Assessment criteria, approved/failed

Hylätty
Opiskelija toistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä osaamatta soveltaa niitä yksilöllisesti ja kontekstin huomioiden. Opiskelijan teoreettinen ymmärrys eriyttämisestä sekä sen käytännön sovellutusten raportointi eivät osoita perustietoa syvällisempää ymmärrystä. Monialainen yhteistyö on puutteellisesti tai ei lainkaan huomioituna. Kurssisuoritus on kuvailevaa ja toistavaa, reflektio vähäistä tai pinnallista. Kurssisuoritus ei sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. Opiskelija ei ole noudattanut ohjeistusta ja/tai osallistunut loppuseminaariin ja/tai kirjallisia tehtäviä ei ole toteutettu asianmukaisesti.

Hyväksytty
Opiskelija osaa soveltaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä yksilöllisesti ja kontekstin huomioiden. Teoreettinen ymmärrys eriyttämisestä sekä sen käytännön sovellutusten raportointi osoittavat syvällistä lähtökohtien ja perusteiden ymmärtämistä ja niin inklusiivisen kuin erityispedagogisen arvomaailman sisäistämistä. Monialaisen yhteistyön merkitys tulee huomioiduksi tuen suunnittelussa. Opiskelija osaa erotella olennaisia asioita epäolennaisista sekä vertailla ja asettaa ulottuvuuksia vastakkain. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, kehittelemään uusia avauksia ja tarkastelemaan niitä kriittisesti pedagogisen tuen, eriyttämisen ja monialaisen yhteistyön näkökulmista. Eriyttämissuunnitelmassa on käytetty vaadittua kirjallisuutta ja muuta itse valittua oheismateriaalia ja yhteys teorian ja käytännön välillä on esitetty.

Qualifications

erityispedagogiikan perusopintojen edeltävät opintojaksot KERI0210, KERI0211, KERI0212, KERI0213 ja KERI0214

Further information

HUOM! Opintojakson tiedot on päivitetty 19.2.2025 tiedekuntaneuvoston päätöksen mukaisesti.

Go back to top of page