Erityiskasvatuksen kokoava seminaari (5op)
Toteutuksen tunnus: KERI0216V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 23.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 31.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Tanja Äärelä
- Katja Anttila
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Ryhmät
-
LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
-
LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
-
LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
-
LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
- Opintojakso
- KERI0216V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata konkreettisesti oppimisen ja koulunkäynnin tukea
- ymmärtää opetuksen eriyttämisen kaikkeen opetukseen kuuluvana keinona ottaa huomioon opetusryhmän tarpeet ja moninaiset oppijat
- suunnitella ja laatia oppilaalle ja/tai oppilasryhmälle eriyttämissuunnitelman valitsemassaan oppiaineessa
Toteutustavat
- aloitusseminaari ja loppuseminaari (8 h)
- työskentely luokassa ja päiväkohtainen oppimispäiväkirja (50 h)
- eriyttämissuunnitelman laatiminen ja esittäminen (77 h)
Opetusprofiili: LÄHI
Suoritustavat
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on
- aloitusseminaariin osallistuminen tai alkutallenne ja loppuseminaariin osallistuminen
- aloituksessa ohjeistettujen tehtävien tekeminen
- työskentely (5 päivää) valitsemassaan 1–6 vuosiluokan opetusryhmässä havainnoiden opiskelua ja tuen toteuttamista, päiväkohtainen oppimispäiväkirja, eriyttämissuunnitelman laatiminen sekä esitys loppuseminaarissa
Sisältö
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen perusteiden ja järjestämisen syventäminen eriyttämisen perusteita, periaatteita ja keinoja käytäntöön soveltaen
- päivittäiseen havainnointiin perustuva työskentely luokassa opettajan kanssa, reflektoivan päiväkirjan kirjoittaminen sekä eriyttämissuunnitelman laatiminen ja esittely
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija toistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä osaamatta soveltaa niitä yksilöllisesti ja kontekstin huomioiden. Opiskelijan teoreettinen ymmärrys eriyttämisestä sekä sen käytännön sovellutusten raportointi eivät osoita perustietoa syvällisempää ymmärrystä. Monialainen yhteistyö on puutteellisesti tai ei lainkaan huomioituna. Kurssisuoritus on kuvailevaa ja toistavaa, reflektio vähäistä tai pinnallista. Kurssisuoritus ei sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. Opiskelija ei ole noudattanut ohjeistusta ja/tai osallistunut loppuseminaariin ja/tai kirjallisia tehtäviä ei ole toteutettu asianmukaisesti.
Hyväksytty
Opiskelija osaa soveltaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä yksilöllisesti ja kontekstin huomioiden. Teoreettinen ymmärrys eriyttämisestä sekä sen käytännön sovellutusten raportointi osoittavat syvällistä lähtökohtien ja perusteiden ymmärtämistä ja niin inklusiivisen kuin erityispedagogisen arvomaailman sisäistämistä. Monialaisen yhteistyön merkitys tulee huomioiduksi tuen suunnittelussa. Opiskelija osaa erotella olennaisia asioita epäolennaisista sekä vertailla ja asettaa ulottuvuuksia vastakkain. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, kehittelemään uusia avauksia ja tarkastelemaan niitä kriittisesti pedagogisen tuen, eriyttämisen ja monialaisen yhteistyön näkökulmista. Eriyttämissuunnitelmassa on käytetty vaadittua kirjallisuutta ja muuta itse valittua oheismateriaalia ja yhteys teorian ja käytännön välillä on esitetty.
Esitietovaatimukset
erityispedagogiikan perusopintojen edeltävät opintojaksot KERI0210, KERI0211, KERI0212, KERI0213 ja KERI0214
Lisätiedot
HUOM! Opintojakson tiedot on päivitetty 19.2.2025 tiedekuntaneuvoston päätöksen mukaisesti.