Skip to main content

Pedagogical seminar II (2cr)

Code: LKAS2102V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 04.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.11.2024 - 02.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Teachers
Ulla Kemi
Tuija Turunen
Reetta Pahtaja
Teacher in charge
Reetta Pahtaja
Scheduling groups
Harjoitusryhmä LO2-R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise LO2-R1
Group Exercise LO2-R2
Group Exercise LO2-R3
Group Exercise LO2-R4
Group Exercise LO2-R5
Course
LKAS2102V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa:
- kuvailla perustellen oppimisen ja koulunkäynnin tuen muotoja ja ymmärtää tuen merkityksen luokanopettajan työssä
- laatia tiedekasvatusprojektin
- suunnitella, jäsentää ja aikatauluttaa useasta opetustapahtumasta muodostuvan oppimiskokonaisuuden yhteisopettajuutena
- suunnitella opetusta laaja-alaista osaamista edistäen
- nähdä arvioinnin merkityksen osana oppimisprosessia
- kuvailla fenomenografisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa fenomenografiaa tutkivana opettajana
- työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä
- analysoida opintojaksolla ja ainedidaktisessa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä vähintään vertailevan reflektion tasolla

Execution methods

Opetusprofiili: LÄHI

Seminaarityöskentely
- Kontaktiopetusta 29h: Luentoja 16h ja pienryhmätyöskentelyä 13h

Itsenäistä ja yhteisöllistä työskentelyä: 25h

Accomplishment methods

- Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Oman oppimiskäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa
- Fenomenografian tehtävä
- Tiedekasvatusprojektin suunnittelu
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen

Content

- Oppimisen ja koulunkäynnin tuki luokanopettajan näkökulmasta
- Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja osaamisen edistäminen
- Arviointi osana oppimisprosessia
- Tiedekasvatuksen perusteet ja monialainen oppimiskokonaisuus
- Fenomenografinen lähestymistapa ja perusolettamukset sekä analyysi opettajan työssä

Materials

Huusko, M. & Paloniemi. S. 2006. Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasvatustieteissä. Kasvatus 37(2), 162-173. 



Katajisto, M. 2023. Voimat kehiin!: Yhdeksäsluokkalaisten ja opinto-ohjaajien kokemuksia vahvuusperustaisesta ohjauksesta. Lapin yliopisto. 



Luostarinen, A. & Nieminen, J. H. 2019. Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus. 



Marton, F. 1981. Phenomenography — Describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10(2), 177-200.  



Marton, F., & Pong, W. Y. 2005. On the unit of description in phenomenography. Higher Education Research & Development, 24(4), 335-348. 



Ouakrim-Soivio, N. & Rongas, A. 2021. Arvioinnin suunnittelu- ja muistikirja. PS-kustannus. 



Perunka, S. (2015). “Tässä on hyvä syy ammatillisesti keskustella” Ohjaavien opettajien käsityksiä opetusharjoittelun ohjauksesta ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Lapin yliopisto. 


Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty vähintään arvosanalla 3:
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen

Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen

Qualifications

- LKAS1103 Orientoiva harjoittelu
- LKAS1102 Pedagoginen seminaari I

- Opintojakso suoritetaan yhtä aikaa LKAS2113 Ainedidaktisen harjoittelun kanssa

Go back to top of page