Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen seminaari II (2op)

Toteutuksen tunnus: LKAS2102V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 04.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.11.2024 - 02.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Ulla Kemi
Tuija Turunen
Reetta Pahtaja
Vastuuopettaja
Reetta Pahtaja
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä LO2-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
LO2-R1
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
LO2-R2
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
LO2-R3
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
LO2-R4
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
LO2-R5
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
Pienryhmät
Harjoitusryhmä LO2-R1
Harjoitusryhmä LO2-R2
Harjoitusryhmä LO2-R3
Harjoitusryhmä LO2-R4
Harjoitusryhmä LO2-R5
Opintojakso
LKAS2102V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla perustellen oppimisen ja koulunkäynnin tuen muotoja ja ymmärtää tuen merkityksen luokanopettajan työssä
- laatia tiedekasvatusprojektin
- suunnitella, jäsentää ja aikatauluttaa useasta opetustapahtumasta muodostuvan oppimiskokonaisuuden yhteisopettajuutena
- suunnitella opetusta laaja-alaista osaamista edistäen
- nähdä arvioinnin merkityksen osana oppimisprosessia
- kuvailla fenomenografisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa fenomenografiaa tutkivana opettajana
- työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä
- analysoida opintojaksolla ja ainedidaktisessa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä vähintään vertailevan reflektion tasolla

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI

Seminaarityöskentely
- Kontaktiopetusta 29h: Luentoja 16h ja pienryhmätyöskentelyä 13h

Itsenäistä ja yhteisöllistä työskentelyä: 25h

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Oman oppimiskäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa
- Fenomenografian tehtävä
- Tiedekasvatusprojektin suunnittelu
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen

Sisältö

- Oppimisen ja koulunkäynnin tuki luokanopettajan näkökulmasta
- Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja osaamisen edistäminen
- Arviointi osana oppimisprosessia
- Tiedekasvatuksen perusteet ja monialainen oppimiskokonaisuus
- Fenomenografinen lähestymistapa ja perusolettamukset sekä analyysi opettajan työssä

Oppimateriaalit

Huusko, M. & Paloniemi. S. 2006. Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasvatustieteissä. Kasvatus 37(2), 162-173. 



Katajisto, M. 2023. Voimat kehiin!: Yhdeksäsluokkalaisten ja opinto-ohjaajien kokemuksia vahvuusperustaisesta ohjauksesta. Lapin yliopisto. 



Luostarinen, A. & Nieminen, J. H. 2019. Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus. 



Marton, F. 1981. Phenomenography — Describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10(2), 177-200.  



Marton, F., & Pong, W. Y. 2005. On the unit of description in phenomenography. Higher Education Research & Development, 24(4), 335-348. 



Ouakrim-Soivio, N. & Rongas, A. 2021. Arvioinnin suunnittelu- ja muistikirja. PS-kustannus. 



Perunka, S. (2015). “Tässä on hyvä syy ammatillisesti keskustella” Ohjaavien opettajien käsityksiä opetusharjoittelun ohjauksesta ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Lapin yliopisto. 


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty vähintään arvosanalla 3:
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen

Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen

Esitietovaatimukset

- LKAS1103 Orientoiva harjoittelu
- LKAS1102 Pedagoginen seminaari I

- Opintojakso suoritetaan yhtä aikaa LKAS2113 Ainedidaktisen harjoittelun kanssa

Siirry alkuun