Siirry suoraan sisältöön

Käsityön autenttiset oppimisympäristöt (2op)

Toteutuksen tunnus: LAER2326V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 20.09.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Sanna Takaluhta
Miia Hast
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
Opintojakso
LAER2326V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella oppimisympäristöjä, jotka tukevat käsityön ilmiöiden ymmärtämistä ja oppilaiden oppimista
- osaa tarkastella ja arvioida monipuolisten oppimisympäristöjen merkityksiä ja yhteisöllistä oppimista oppilaan oppimiskokemuksien näkökulmasta
- ymmärtää oppimisympäristöjen autenttisuuden ja tilannesidonnaisuuden
- osaa toteuttaa mielekkäitä, innostavia ja tavoitteellisia oppimistehtäviä huomioimalla luonnonmateriaalien tarkoituksenmukaisen käytön ja jokaisenoikeudet
- osaa perustella oman opettajuuden lähtökohdat käsityöhön yleissivistävänä oppiaineena

Toteutustavat

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 20 h
Itsenäinen yksilötyöskentely: 25 h
- Oppimistehtävä (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely: 9 h
Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen työskentely:
- Oppimistehtävä (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
Käsityön portfolion täydentäminen (PO)

Sisältö

- käsityön oppimisympäristöjen monimuotoisuus sekä formaalit ja informaalit lähtökohdat käsityön opetuksen suunnittelussa
- kokemuksellinen, kehollinen ja yhteisöllinen oppiminen käsitöissä
- esine- ja rakennettu ympäristö kulttuurisena ilmiönä
- fyysiset luonnon- ja kulttuuriympäristöt käsityön oppimisen resursseina
- oman kasvatusfilosofisen perustan vahvistaminen käsityöstä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Suoritukset ja tavoitteet puutteellisia.
Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen yksilötyöskentely:
- Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO)

Siirry alkuun