Sosiaalityön kandidaatintutkielma ja seminaari (Kevät 2025) (10op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1203V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 16.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Nikupeteri
- Eve Orhanli
- Marjo Outila
- Henna Pirskanen
- Ajoitusryhmät
- Marjo Outilan ryhmä, Rovaniemi (Koko: 14 . Avoin AMK : 0.)
- Henna Pirskasen ryhmä, Oulu (Koko: 14 . Avoin AMK : 0.)
- Eve Orhanlin ryhmä, Rovaniemi (Koko: 14 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
SSOSaineSosiaalityö aineopinnot
- Pienryhmät
- Marjo Outilan ryhmä, Rovaniemi
- Henna Pirskasen ryhmä, Oulu
- Eve Orhanlin ryhmä, Rovaniemi
- Opintojakso
- SSOS1203V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää tutkimuksen vaiheet ja yhdistää ne kokonaisuudeksi
- kirjoittaa eettisiä periaatteita noudattavan tieteellisen tutkielman
- argumentoida osana tieteellistä keskustelua ja tutkimuksen tekemistä
- esitellä omaa tutkielmaa ja arvioida muiden tutkielmia.
Toteutustavat
Opetusprofiili: HYBRIDI 2.
Suoritustavat
Osallistuminen luennoille, tutustuminen oheiskirjallisuuteen ja aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn, jossa läsnäolovelvollisuus.
Kandidaatintutkielman laatiminen lukukauden aikana. Kandidaatintutkielman esittäminen ja opponenttina toimiminen. Kandidaatintutkinnon suorittavat tekevät kypsyysnäytteen.
Sisältö
Opintojaksolla kirjoitetaan itsenäinen sosiaalityön kandidaatintutkielma. Opiskelija perehtyy tutkimuksen tekemiseen prosessina, jossa hän oppii rakentamaan tutkimusasetelman sekä kirjoittamaan argumentoivaa ja analyyttistä tieteellistä tekstiä tutkimuksen eettisiä periaatteita noudattaen.
Aika ja paikka
Opintojakson aloitustapaaminen ke 8.1.25 klo 9-12 (Zoom, kaikille yhteinen). Aloitustapaamisesta jää tallenne, joka tuodaan Moodleen.
Itsenäinen perehtyminen videotallenteisiin ja ennakkotehtävän tekeminen 8.-13.1.25. Ennakkotehtävä käsitellään orientoivassa seminaaritapaamisessa.
Pienryhmien seminaaripäivät:
Orientoiva seminaaritapaaminen ti 14.1.25 klo 9-11
Seminaari to 23.1.2025 klo 8-17
Seminaari to 20.2.2025 klo 8-17
Seminaari to 20.3.2025 klo 8-17
Seminaari ke 16.4.2025 klo 8-17
Loppuseminaari ma-ti 12.-13.5.25 klo 8-17 Lähiopetuksena Oulu tai Rovaniemi
Toukokuun loppuseminaari järjestetään lähiopetuksena Oulussa ja Rovaniemellä, ja siihen ei ole etäosallistumismahdollisuutta.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus:
Kakkuri-Knuutila & Heinlahti: Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia (2006).
Kniivilä & Lindblom-Ylänne & Mäntynen: Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen (2017).
Hurtig & Laitinen & Uljas-Rautio (toim.): Ajattele itse (2010).
Ronkainen & Pehkonen & Lindblom-Ylänne & Paavilainen: Tutkimuksen voimasanat (2013).
Shaw & Briar-Lawson & Orme & Ruckdeshel (toim.): The Sage Handbook of Social Work Research (2010).
Opetusmenetelmät
Aloitustapaamiseen osallistuminen (3 h), videotallenteisiin perehtyminen ja niihin liittyvä työskentely (8 h), aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn (44 h) ja itsenäisen kandidaatintutkielman kirjoittaminen (215 h). Kypsyysnäytteen tekeminen Examissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op =270 h
Aloitustapaaminen (3 h), luennot ja niihin liittyvä työskentely (8 h) sekä seminaarityöskentely (44 h).
Itsenäinen työskentely (215 h).
Kandidaatintutkinnon suorittavat tekevät kypsyysnäytteen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Tutkielma ei täytä tutkielmalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Välttävä (1): Tutkielma osoittaa jonkin osa-alueen hallintaa, mutta tutkimuksen tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Teoreettisessa taustassa ja aineiston analyysissa on selviä puutteita. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.
Tyydyttävä (2): Työssä on käsitelty aiheeseen liittyviä teorioita ja tutkimustuloksia, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Taustoitus voi olla liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön. Tulosten arviointi on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja tutkimuksen johtaminen aiemmasta tutkimuksesta on käsitelty, mutta siinä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Tulosten tulkinnassa ja johtopäätöksissä on pyritty samaan aikaan teorian ja empirian vuoropuheluun.
Kiitettävä (4): Tutkimuksessa käytetyt käsitteet on selkeästi esitelty. Aineistonkeruutapa ja analyysimenetelmät ovat tutkimustehtävään sopivia. Tulosten tulkinta ja johtopäätökset ovat johdonmukaisia ja hyvin perusteltuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Tutkielman teoreettinen viitekehys ja käsitteistö on taitavasti johdettu ja perusteltu osoittaen perehtyneisyyttä. Empiirisen aineiston käsittely on huolellista. Pohdinta kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä tutkimusta.
Esitietovaatimukset
Sosiaalityön perusopinnot
Suositellaan, että kandidaatintutkintoon kuuluvat metodiopinnot on suoritettu.
Lisätiedot
Ilmoittautumisen yhteydessä pyydämme sinua esittämään toiveen ”Lisätietoja” kohdassa osallistutko tammi-huhtikuun seminaaritapaamisiin lähiopetuksena Rovaniemellä tai Oulussa vai verkkovälitteisesti. Kaikilla ryhmillä toukokuun esittämisseminaari järjestetään lähiopetuksena, eikä siihen ole etäosallistumismahdollisuutta. Ryhmien järjestämisessä pyritään ottamaan mahdollisuuksien mukaan huomioon opiskelijoiden toiveet.
Opiskelijoille lähetetään rekisteröitymisavain Moodleen sähköpostilla.
Kypsyysnäyte suoritetaan Examissa.