Tiedon tuottaminen kasvatustieteissä (3op)
Toteutuksen tunnus: KYLE0210V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 21.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 31.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Roosa Karvonen
- Marjaana Kangas
- Ryhmät
- 
                        LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
- 
                        ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
- 
                        AIKO4Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
- 
                        KASKO4Kasvatustiede 4. vuosikurssi
- 
                        MEDI4Mediakasvatus 4. vuosikurssi
- 
                        ERIASI1Erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelma, 1.vuosikurssi
- 
                        YHDENVERT4Yhdenvertaisuuden ja jatkuvan oppimisen maisteriohjelma 4. vuosikurssi
- 
                        KEKA4Kestävyyskasvatuksen ko 4. vuosikurssi
- Opintojakso
- KYLE0210V24
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää lukemista, kirjoittamista ja tiedonmuodostusta akateemisena toimintana
- Osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä (tiedeviestintä)
- Ymmärtää, miten tietoa koskevat käsitykset kehystävät empiiristä tutkimusta
- tuntee ja osaa arvioida erilaisia kasvatustieteellisä tiedon tuottamisen tapoja
- Saa rohkeutta osallistua keskusteluun kriittisenä lukijana ja akateemisen yhteisön jäsenenä
                    
Toteutustavat
Opetusprofiili: HYBRIDI 3 (Luennot)
Luennot 8h, itsenäinen yhteisöllinen ryhmätyöskentely 12h, itsenäinen työskentely 60h
                    
Suoritustavat
Opintojakson suorittamiseksi opiskelija osallistuu luennoille (8h), sekä itsenäiseen yhteisölliseen ryhmätyöskentelyyn (12h). Lisäksi opiskelija työstää oppimispäiväkirjan, jossa hyödynnetään luentojen sisältöjä ja opintojakson materiaaleja. Oppimisympäristönä on Moodle.
                    
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä ja osallistutaan ajankohtaiseen kasvatustieteellistä tietoa ja tutkimusta koskevaan keskusteluun. Opintojaksolla tutustutaan myös tekoälyn haasteisiin ja mahdollisuuksiin tiedon tuottamisessa.
                    
Aika ja paikka
Toteutus siirtyy keväälle 2025
Aikataulut tarkentuvat syksyn aikana.
                    
Oppimateriaalit
Oppimateriaali annetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Mikäli olet valmistumassa loppuvuoden 2024 tai alkuvuoden 2025 aikana ja opintojakson suorittamisella on kiire, opintojakso on mahdollista suorittaa tällöin myös itsenäisesti. Tässä tapauksessa voit olla yhteydessä: marjaana.kangas@ulapland.fi
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.
                    
