Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: EKAS2004-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 06.11.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.11.2023 - 02.02.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Seija Kangas
- Tanja Äärelä
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Vastuuopettaja
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Ryhmät
-
ERILO1Erityisopettajan ko. 1. vuosikurssi
- Opintojakso
- EKAS2004
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- osaa havainnoida ja kuvata erityisopettajan työtehtäviä sekä harjoittelupaikkaa toiminta- ja oppimisympäristönä
- tunnistaa erilaisten ja eri-ikäisten oppijoiden oppimisen tunnuspiirteitä
- osaa reflektoida kasvatukseen, oppimiseen ja opettamiseen liittyviä näkemyksiään ja kokemuksiaan
- osaa suunnitella ja toteuttaa oppijoiden erilaisia tuen tarpeita huomioivia opetustuokioita yhdessä opiskelijaparin ja ohjaavan opettajan kanssa
- osaa liittää oman ajattelunsa ja toimintansa reflektoinnin teoreettisiin näkökulmiin ja henkilökohtaisen pedagogisen käyttöteorian kehittämiseen
Toteutustavat
Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu osoitetuissa kouluissa erityisopettajan ohjauksessa (ala- tai yläluokilla siten, että opiskelija saa opintojensa aikana harjoittelukokemukset molemmista). Harjoittelun kesto neljä viikkoa. Ennen harjoittelua olevassa harjoitteluseminaarissa (12/2023) harjoittelun käytänteet ja yksityiskohtaisemmat ohjeistukset.
Suoritustavat
Hyväksytyn suorituksen edellytykset: Harjoitteluseminaariin (4 h) osallistuminen ennen harjoittelua. Harjoittelupaikkaan ja ohjaajaan tutustuminen ennalta harjoittelupaikkojen varmistuttua. Aktiivinen osallistuminen koulutoimintaan harjoittelun ajan. Kuuden opetustuokion suunnittelu ja ohjattu pitäminen pareittain (ensimmäinen viikko vain seurantaa ja tutustumista). Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen. Oman ajattelun ja toiminnan, yhteisen toiminnan ja oppimistilanteiden reflektointi harjoittelupäiväkirjassa. Harjoittelukokemusten yhteisprosessointi harjoittelun jälkeisessä seminaarissa (4 h).
Sisältö
- oppimisyhteisön vuorovaikutussuhteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- tavoitteellinen ja ohjattu oppituntien observointi (mahdollisuuksien mukaan useammassa opetusryhmässä vieraillen)
- oppijoiden ikä- ja kehitystason sekä heidän yksilöllisiä ominaisuuksia ja piirteitä huomioivien oppimistuokioiden suunnittelu, ohjattu toteuttaminen ja arviointi
- tutustuminen kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön ja sen käytänteisiin
- tutustuminen erityisopettajan työn kokonaiskuvaan ja harjoittelupaikkaan turvallisena oppilaan osallisuutta tukevana toimintaympäristönä
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali. Kurssikirjallisuus (soveltuvat osat teoksesta ja artikkeli) 1. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. Luvut 5 (s. 34–46) ja 7–9 (s. 61–88). 2. Sirkko, R., Takala, M. & Muukkonen, H. 2020. Yksin opettamisesta yhdessä opettamiseen: Onnistuneen yhteisopetuksen edellytykset. Kasvatus & Aika, 14(1), 26–43.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija on saavuttanut kaikki harjoittelulle asetetut tavoitteet erinomaisesti tai hyvin eikä hänen toiminnassaan ole merkittäviä puutteita.
Täydennettävä
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman tavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.
Hylätty
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelulle asetettuja tavoitteita. Opiskelijan toiminnassa on vakavia puutteita ja/tai ongelmia. Opiskelijan työskentely ei harjoittelun täydentämisestä huolimatta vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.
Lisätiedot
Opintojakson vastuuopettaja yliopistonlehtori Anneli Hermanoff
Perus-, aine- ja syventävien opintokokonaisuuksien vastuuhenkilö professori Tanja Äärelä.