Skip to main content

Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu (5cr)

Code: EKAS2004-3001

General information


Enrollment
08.08.2023 - 06.11.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.11.2023 - 02.02.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Seija Kangas
Tanja Äärelä
Anneli-Maarit Hermanoff
Teacher in charge
Anneli-Maarit Hermanoff
Course
EKAS2004

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- osaa havainnoida ja kuvata erityisopettajan työtehtäviä sekä harjoittelupaikkaa toiminta- ja oppimisympäristönä
- tunnistaa erilaisten ja eri-ikäisten oppijoiden oppimisen tunnuspiirteitä
- osaa reflektoida kasvatukseen, oppimiseen ja opettamiseen liittyviä näkemyksiään ja kokemuksiaan
- osaa suunnitella ja toteuttaa oppijoiden erilaisia tuen tarpeita huomioivia opetustuokioita yhdessä opiskelijaparin ja ohjaavan opettajan kanssa
- osaa liittää oman ajattelunsa ja toimintansa reflektoinnin teoreettisiin näkökulmiin ja henkilökohtaisen pedagogisen käyttöteorian kehittämiseen

Execution methods

Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu osoitetuissa kouluissa erityisopettajan ohjauksessa (ala- tai yläluokilla siten, että opiskelija saa opintojensa aikana harjoittelukokemukset molemmista). Harjoittelun kesto neljä viikkoa. Ennen harjoittelua olevassa harjoitteluseminaarissa (12/2023) harjoittelun käytänteet ja yksityiskohtaisemmat ohjeistukset.

Accomplishment methods

Hyväksytyn suorituksen edellytykset: Harjoitteluseminaariin (4 h) osallistuminen ennen harjoittelua. Harjoittelupaikkaan ja ohjaajaan tutustuminen ennalta harjoittelupaikkojen varmistuttua. Aktiivinen osallistuminen koulutoimintaan harjoittelun ajan. Kuuden opetustuokion suunnittelu ja ohjattu pitäminen pareittain (ensimmäinen viikko vain seurantaa ja tutustumista). Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen. Oman ajattelun ja toiminnan, yhteisen toiminnan ja oppimistilanteiden reflektointi harjoittelupäiväkirjassa. Harjoittelukokemusten yhteisprosessointi harjoittelun jälkeisessä seminaarissa (4 h).

Content

- oppimisyhteisön vuorovaikutussuhteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- tavoitteellinen ja ohjattu oppituntien observointi (mahdollisuuksien mukaan useammassa opetusryhmässä vieraillen)
- oppijoiden ikä- ja kehitystason sekä heidän yksilöllisiä ominaisuuksia ja piirteitä huomioivien oppimistuokioiden suunnittelu, ohjattu toteuttaminen ja arviointi
- tutustuminen kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön ja sen käytänteisiin
- tutustuminen erityisopettajan työn kokonaiskuvaan ja harjoittelupaikkaan turvallisena oppilaan osallisuutta tukevana toimintaympäristönä

Materials

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali. Kurssikirjallisuus (soveltuvat osat teoksesta ja artikkeli) 1. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. Luvut 5 (s. 34–46) ja 7–9 (s. 61–88). 2. Sirkko, R., Takala, M. & Muukkonen, H. 2020. Yksin opettamisesta yhdessä opettamiseen: Onnistuneen yhteisopetuksen edellytykset. Kasvatus & Aika, 14(1), 26–43.


Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija on saavuttanut kaikki harjoittelulle asetetut tavoitteet erinomaisesti tai hyvin eikä hänen toiminnassaan ole merkittäviä puutteita.
Täydennettävä
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman tavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.
Hylätty
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelulle asetettuja tavoitteita. Opiskelijan toiminnassa on vakavia puutteita ja/tai ongelmia. Opiskelijan työskentely ei harjoittelun täydentämisestä huolimatta vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.

Further information

Opintojakson vastuuopettaja yliopistonlehtori Anneli Hermanoff
Perus-, aine- ja syventävien opintokokonaisuuksien vastuuhenkilö professori Tanja Äärelä.

Go back to top of page