Siirry suoraan sisältöön

Intuitiiviset menetelmät ja merkityksen tuottaminen suunnittelussa (5op)

Toteutuksen tunnus: MUTE3202-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 19.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2023 - 12.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Ana Nuutinen
Johanna Oksanen
Opintojakso
MUTE3202

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tutkia ja analysoida suunnitteluprosessissa ilmeneviä merkityksiä sekä kulttuurisia traditioita ja ilmiöitä.
- tuottaa toimivia kokonaisuuksia intuitiivisen suunnittelun menetelmiä hyödyntäen.
- kehittää ja soveltaa virtuaalisrealistisia suunnittelun mahdollisuuksia.

Toteutustavat

Luentoja ja ohjattuja harjoituksia 60 h sekä itsenäistä työskentelyä 75 h.

Suoritustavat

Luennoille osallistuminen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitukset.

Sisältö

Opintojaksolla tutkitaan ja analysoidaan intuition ilmenemistä suunnittelijan luovaan prosessiin. Perinteisten suunnittelumenetelmien rinnalla sovelletaan virtuaalisrealististen suunnitteluympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia. Kulttuuristen traditioiden ja ilmiöiden vaikutus vaatteiden hankinnassa ja käyttötottumuksissa. Merkityksen tarkastelu ja sen tuottaminen osana suunnitteluprosessia.

Oppimateriaalit

Chapman, J. (2015). Emotionally Durable Design. Objects, Experiences and Empathy. Routledge.
Chikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. Flow: the Psychology of Discovery and Intention. New York: Harper Collins Publisher. Koskennurmi-Sivonen, R. (2012). Merkitsevä pukeutuminen. Semiotiikka pukeutumisen tutkimuksessa. Teoksessa Ritva Koskennurmi-Sivonen (Toim.) Johdatuksia pukeutumisen tutkimukseen. Tekstiilikulttuuriseuran julkaisuja 6. Helsinki: Tekstiilikulttuuriseura, 27–72.
Raami, A. (2016). Älykäs intuitio ja miten käytämme sitä. Otava.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun