Skip to main content

Intuitive methods and meaning making in design (5cr)

Code: MUTE3202-3002

General information


Enrollment
08.08.2023 - 19.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.10.2023 - 12.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Teaching languages
Finnish
Teachers
Ana Nuutinen
Johanna Oksanen
Course
MUTE3202

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tutkia ja analysoida suunnitteluprosessissa ilmeneviä merkityksiä sekä kulttuurisia traditioita ja ilmiöitä.
- tuottaa toimivia kokonaisuuksia intuitiivisen suunnittelun menetelmiä hyödyntäen.
- kehittää ja soveltaa virtuaalisrealistisia suunnittelun mahdollisuuksia.

Execution methods

Luentoja ja ohjattuja harjoituksia 60 h sekä itsenäistä työskentelyä 75 h.

Accomplishment methods

Luennoille osallistuminen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitukset.

Content

Opintojaksolla tutkitaan ja analysoidaan intuition ilmenemistä suunnittelijan luovaan prosessiin. Perinteisten suunnittelumenetelmien rinnalla sovelletaan virtuaalisrealististen suunnitteluympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia. Kulttuuristen traditioiden ja ilmiöiden vaikutus vaatteiden hankinnassa ja käyttötottumuksissa. Merkityksen tarkastelu ja sen tuottaminen osana suunnitteluprosessia.

Materials

Chapman, J. (2015). Emotionally Durable Design. Objects, Experiences and Empathy. Routledge.
Chikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. Flow: the Psychology of Discovery and Intention. New York: Harper Collins Publisher. Koskennurmi-Sivonen, R. (2012). Merkitsevä pukeutuminen. Semiotiikka pukeutumisen tutkimuksessa. Teoksessa Ritva Koskennurmi-Sivonen (Toim.) Johdatuksia pukeutumisen tutkimukseen. Tekstiilikulttuuriseuran julkaisuja 6. Helsinki: Tekstiilikulttuuriseura, 27–72.
Raami, A. (2016). Älykäs intuitio ja miten käytämme sitä. Otava.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page