Skip to main content

Professional Concept Design (10cr)

Code: MUTE3112-3002

General information


Enrollment
08.08.2023 - 04.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.09.2023 - 27.11.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Teaching languages
Finnish
Teachers
Karoliina Laxström
Elina Kreus
Jani Wathén
Johanna Oksanen
Course
MUTE3112

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella muoti- ja tekstiilitaiteen alojen työn mahdollisuuksia yhteiskunnallisessa ja kulttuurisessa kontekstissa
- suunnitella omaa työllistymistä edistäviä tavoitteita
- luoda kontakteja alan toimijoihin ja etsiä mahdollisuuksia soveltaa osaamista yhteistoiminnallisesti
- syventää ammattiin kuuluvia sisällöllisiä ja viestinnällisiä taitoja asetettuihin tulevaisuuden tavoitteisiin
- hyödyntää monipuolisesti suunnitteluteknologisia taitojaan ammatti-identiteetin näyttönä ja ammatillisen viestinnän
välineenä.

Execution methods

Luentoja ja ohjattuja harjoituksia 70 h sekä itsenäistä työskentelyä 200 h

Accomplishment methods

Luennoille osallistuminen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitukset.

Content

Opintojaksolla syvennetään opiskelijoiden osaamista muoti- ja tekstiilitaiteen alan toimintakentässä ja tulevaisuuden työelämässä. Kartoitetaan omiin tulevaisuuden skenaarioihin liittyviä työllistymisen mahdollisuuksia. Henkilökohtainen konsepti ammatillisen portfolion sekä konseptilähtöisesti suunniteltavien toimenpiteiden lähtökohtana. Tiedollisen ja taiteellisen prosessin yhdistäminen käytännön toimintatavoitteeksi. Erilaisten suunnittelutaitojen koordinointi esittelykokonaisuudeksi ammatillisen suuntautumisen ja omien vahvuuksien lähtökohdista.

Materials

Kurssikirjallisuus: Kosonen, K. (2018.) Finding One’s Own Way in Design – Reflections on Narrative Professional Identity. Doctoral Dissertations 71/2018. Aalto university, Department of Design. Kansanvalistusseura, Aikuiskasvatuksen tutkimusseura. Eteläpelto, A. & Onnismaa, J. (2006). Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu.Helsinki: Kansanvalistusseura. (soveltuvin osin) Kokkonen, V., Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M. (2005). Visioiva tuotekonseptointi: Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiateollisuus: Teknologiainfo Teknova.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page