Siirry suoraan sisältöön

Metodi-apaja I (5op)

Toteutuksen tunnus: KMEN0303-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 29.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.09.2023 - 03.10.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 - 5
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Heidi Sinevaara-Niskanen
Marjaana Kangas
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
KASKO3
Kasvatustiede, 3. vuosikurssi
KEKA2
Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
ERILO3
Erityisopettajan ko. 3. vuosikurssi
Opintojakso
KMEN0303

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tutustuu kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtiin ja tarpeisiin
- Ymmärtää tutkimuksen merkityksen oman ammatillisen osaamisen kehittymisessä
- Tunnistaa tutkimusprosessin eri vaiheita sekä vaiheisiin liittyviä solmukohtia
- Oppii ymmärtämään tutkimusasetelman rakentamiseen ja valintoihin (teoria, aiheen rajaus, tutkimuskysymyksen muotoilu, aineistonkeruumenetelmä, analyysimenetelmä) liittyviä perusperiaatteita
- Tunnistaa tutkimuksen luotettavuuteen ja eettisiin kysymyksiin liittyviä näkökulmia
- Osaa soveltaa opittua tietoa omassa kandidaatintutkielmassaan

Toteutustavat

Luennot (4h), työpaja- ja ryhmätyöskentely (8h) ja itsenäistä työskentelyä (69h) (3op)
Mikäli sinun tarvitsee opintojesi edistämiseksi tai nopeuttamiseksi suorittaa opintojakso muuna aikana kuin opintojakso on merkitty Peppiin, voit olla yhteydessä opettajaan (marjaana.kangas(at)ulapland.fi). Opintojakson voi suorittaa tarvittaessa myös itsenäisesti.

Suoritustavat

Opintojaksolla tutustutaan pienryhmissä vertaisarvioituihin kasvatustieteellisiin artikkeleihin ja tehdään niistä artikkelianalyysi. Analyysin jälkeen on työpajatyöskentelyä, jossa pohditaan tutkimuksen solmukohtia. Lisäksi opiskelijat tekevät ideapaperin, jossa esittelevät valitsemansa tutkimusaiheen tutkimusmenetelmineen tutkimuskirjallisuutta hyväksi käyttäen.

Sisältö

Opintojaksossa perehdytään luentojen ja harjoitusten avulla tutkimusprosessin keskeisiin vaiheisiin sekä tutustutaan erilaisiin kasvatustieteellisiin tutkimuksiin, niiden tutkimusotteisiin ja –menetelmiin. Opintojakso antaa perusvalmiudet soveltaa opittua tietoa omassa kandidaatin tutkielmassaan.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Siirry alkuun