Siirry suoraan sisältöön

Metodi-apaja I (3 - 5op)

Opintojakson tunnus: KMEN0303

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 - 5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tutustuu kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtiin ja tarpeisiin
- Ymmärtää tutkimuksen merkityksen oman ammatillisen osaamisen kehittymisessä
- Tunnistaa tutkimusprosessin eri vaiheita sekä vaiheisiin liittyviä solmukohtia
- Oppii ymmärtämään tutkimusasetelman rakentamiseen ja valintoihin (teoria, aiheen rajaus, tutkimuskysymyksen muotoilu, aineistonkeruumenetelmä, analyysimenetelmä) liittyviä perusperiaatteita
- Tunnistaa tutkimuksen luotettavuuteen ja eettisiin kysymyksiin liittyviä näkökulmia
- Osaa soveltaa opittua tietoa omassa kandidaatintutkielmassaan

Sisältö

Opintojaksossa perehdytään luentojen ja harjoitusten avulla tutkimusprosessin keskeisiin vaiheisiin sekä tutustutaan erilaisiin kasvatustieteellisiin tutkimuksiin, niiden tutkimusotteisiin ja –menetelmiin. Opintojakso antaa perusvalmiudet soveltaa opittua tietoa omassa kandidaatin tutkielmassaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa.


Lisätiedot

Luokanopettajaopiskelijat suorittavat tämän opintojakson 3 opintopisteen laajuisena.

Toteutustavat

Luennot (4h), työpaja- ja ryhmätyöskentely (8h) ja itsenäistä työskentelyä (69h) (3op)
Mikäli sinun tarvitsee opintojesi edistämiseksi tai nopeuttamiseksi suorittaa opintojakso muuna aikana kuin opintojakso on merkitty Peppiin, voit olla yhteydessä opettajaan (marjaana.kangas(at)ulapland.fi). Opintojakson voi suorittaa tarvittaessa myös itsenäisesti.

Suoritustavat

Opintojaksolla tutustutaan pienryhmissä vertaisarvioituihin kasvatustieteellisiin artikkeleihin ja tehdään niistä artikkelianalyysi. Analyysin jälkeen on työpajatyöskentelyä, jossa pohditaan tutkimuksen solmukohtia. Lisäksi opiskelijat tekevät ideapaperin, jossa esittelevät valitsemansa tutkimusaiheen tutkimusmenetelmineen tutkimuskirjallisuutta hyväksi käyttäen.

Siirry alkuun