Siirry suoraan sisältöön

Empiiriset tutkimusmenetelmät erityispedagogiikassa (5op)

Toteutuksen tunnus: KERI0321-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 31.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tanja Äärelä
Vastuuopettaja
Tanja Äärelä
Ryhmät
ERILO2
Erityisopettajan ko. 2. vuosikurssi
Opintojakso
KERI0321

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- analysoida tutkimuksen lähtökohtana olevia paradigmaattisia sitoumuksia ja niiden yhteyttä tutkimuksen käytännön toteutukseen
- tunnistaa laadullisen, määrällisen ja mixed methods -tutkimuksen erilaiset mahdollisuudet erityispedagogisten ilmiöiden tutkimisessa
- eritellä erilaisten määrällisten ja laadullisten tutkimusmenetelmien keskeisiä piirteitä, lähtökohtia sekä rajoituksia erityispedagogisessa tutkimuksessa
- analysoida tutkimusmenetelmien teoreettisia ja metodologisia lähtökohtia empiirisessä tutkimuksessa

Toteutustavat

Opintojakso on tarkoitettu niille erityispedagogiikan aineopintoja (35 op) opiskeleville, joilla ei ole aiempia tutkimusmenetelmäopintoja. Tällöin opintojakso suoritetaan KERI0317 Täydentävä kirjallisuus -opintojakson (5 op) tilalta.

Suoritustavat

Itsenäinen työskentely 135 tuntia
- kirjallisuuteen perehtyminen
- opinto- ja lopputehtävien suorittaminen
Opintosuorituksena voidaan hyväksyä tiedekunnan tai yliopiston yhteisiä tutkimusmenetelmäopintoja.

Sisältö

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu seuraaviin aiheisiin:
- tieteenfilosofia ja tieteellinen paradigma tutkimuksen menetelmällisten valintojen taustalla
- laadullinen, määrällinen ja mixed methods lähestymistapa tutkimusmetodin valinnan taustalla
- erilaisten tutkimuksellisten lähestymistapojen tutkimusmenetelmät ja tutkimuskäytänteet
- erilaiset erityispedagogiset aineistot ja niiden analysointi

Oppimateriaalit

Suoritettavasta kirjallisuudesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa. Myös erityispedagogiikan alan väitöskirjat ja vertaisarvioidut erityispedagogiset tutkimusartikkelit, jotka tukevat opiskelijan omaa tutkimusaihetta ja/tai -menetelmää voidaan hyväksyä suoritettavaksi kirjallisuudeksi.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0):
Opiskelijan kokonaissuoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Lopputehtävä palautuu täydennettäväksi myös, mikäli tieteellinen kirjoittaminen on puutteellista, esim. asianmukaiset viitteet puuttuvat tai ne on merkitty virheellisesti.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan kokonaissuoritus on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta tuotokset ovat sirpaleisia tai käsittelevät ilmiöitä yksipuolisesti. Tuotokset voivat sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4):
Opiskelijan kokonaissuoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitakin puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Opiskelija hahmottaa laajan kokonaisuuden ja hän osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti ja/tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta. Kaikki tuotokset ovat erinomaisesti kirjoitettu tai toteutettu. Lopputehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää argumentoitua omaa ajattelua ja/tai kriittistä pohdintaa.

Esitietovaatimukset

Erityispedagogiikan perusopinnot, joiden arvosana vähintään 'hyvät tiedot'.

Siirry alkuun