Skip to main content

Research methods in Special Education (5cr)

Code: KERI0321-3001

General information


Enrollment
08.08.2023 - 31.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Tanja Äärelä
Teacher in charge
Tanja Äärelä
Course
KERI0321

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- analysoida tutkimuksen lähtökohtana olevia paradigmaattisia sitoumuksia ja niiden yhteyttä tutkimuksen käytännön toteutukseen
- tunnistaa laadullisen, määrällisen ja mixed methods -tutkimuksen erilaiset mahdollisuudet erityispedagogisten ilmiöiden tutkimisessa
- eritellä erilaisten määrällisten ja laadullisten tutkimusmenetelmien keskeisiä piirteitä, lähtökohtia sekä rajoituksia erityispedagogisessa tutkimuksessa
- analysoida tutkimusmenetelmien teoreettisia ja metodologisia lähtökohtia empiirisessä tutkimuksessa

Execution methods

Opintojakso on tarkoitettu niille erityispedagogiikan aineopintoja (35 op) opiskeleville, joilla ei ole aiempia tutkimusmenetelmäopintoja. Tällöin opintojakso suoritetaan KERI0317 Täydentävä kirjallisuus -opintojakson (5 op) tilalta.

Accomplishment methods

Itsenäinen työskentely 135 tuntia
- kirjallisuuteen perehtyminen
- opinto- ja lopputehtävien suorittaminen
Opintosuorituksena voidaan hyväksyä tiedekunnan tai yliopiston yhteisiä tutkimusmenetelmäopintoja.

Content

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu seuraaviin aiheisiin:
- tieteenfilosofia ja tieteellinen paradigma tutkimuksen menetelmällisten valintojen taustalla
- laadullinen, määrällinen ja mixed methods lähestymistapa tutkimusmetodin valinnan taustalla
- erilaisten tutkimuksellisten lähestymistapojen tutkimusmenetelmät ja tutkimuskäytänteet
- erilaiset erityispedagogiset aineistot ja niiden analysointi

Materials

Suoritettavasta kirjallisuudesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa. Myös erityispedagogiikan alan väitöskirjat ja vertaisarvioidut erityispedagogiset tutkimusartikkelit, jotka tukevat opiskelijan omaa tutkimusaihetta ja/tai -menetelmää voidaan hyväksyä suoritettavaksi kirjallisuudeksi.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0):
Opiskelijan kokonaissuoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Lopputehtävä palautuu täydennettäväksi myös, mikäli tieteellinen kirjoittaminen on puutteellista, esim. asianmukaiset viitteet puuttuvat tai ne on merkitty virheellisesti.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan kokonaissuoritus on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta tuotokset ovat sirpaleisia tai käsittelevät ilmiöitä yksipuolisesti. Tuotokset voivat sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4):
Opiskelijan kokonaissuoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitakin puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5):
Opiskelija hahmottaa laajan kokonaisuuden ja hän osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti ja/tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta. Kaikki tuotokset ovat erinomaisesti kirjoitettu tai toteutettu. Lopputehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää argumentoitua omaa ajattelua ja/tai kriittistä pohdintaa.

Qualifications

Erityispedagogiikan perusopinnot, joiden arvosana vähintään 'hyvät tiedot'.

Go back to top of page