Siirry suoraan sisältöön

Soveltava taide ja kestävä kehitys (5op)

Toteutuksen tunnus: USOVE2002-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.12.2023 - 05.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.02.2024 - 30.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Maria Huhmarniemi
Vastuuopettaja
Elina Härkönen
Ryhmät
SOVE2
Soveltava kuvataide 2. vuosikurssi
Opintojakso
USOVE2002

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen käsitteet ja periaatteet soveltavan taiteen näkökulmasta

- tunnistaa soveltavan taiteen kestävään kehittämiseen vaikuttavat tekijät

- kuvata taideproduktioiden eettisiä valintoja kestävyyden näkökulmasta

- tunnistaa kestävän kehityksen taiteeseen liittyviä paradigmoja, tavoitteita ja yhteiskunnallisia tarpeita soveltavan taiteen tiedonalan ja tutkimuksen näkökulmasta
- hahmottaa taiteen toimintamallisuuksia ratkaisukeskeisessä ympäristöajattelussa ja muutoksessa kohti kestäviä elämäntapoja ja kestävää yhteiskuntaa
-soveltaa taiteen menetelmiä kestävän kehityksen edistämiseen
- käsitellä ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikka nykytaiteen ja/tai taideperustaisen tutkimuksen keinoin
- argumentoida tutkimusperustaisesti soveltavan taiteen merkittävyyttä osana tulevaisuuden kestävää yhteiskuntaa

Toteutustavat

Luentoja ja seminaarityöskentelyä 27 h sekä itsenäistä ryhmätyöskentelyä 108 h. Opiskelijat toteuttavat nykytaiteellisen teoksen tai prosessin itsenäisesti pienryhmissä, laativat kirjallisuuteen perustuvia harjoitustöitä ja esittävät tuloksensa muille.

Suoritustavat

Luennoille ja seminaarityöskentelyyn osallistuminen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt.

Sisältö

Kestävän kehityksen toteuttamiseen soveltavassa taiteessa teoreettisesti ja käytännönläheisesti. Ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävä kehitys.
Kestävä kehitys soveltavan taiteen tavoitteena ja toimintaa suuntavana lähestymistapana. Kestävän kehityksen ja kestävän taidetuotannon periaatteet. Ekoaktivistinen, ekologisesti ja sosiaalisesti sitoutunut nykytaide. Nykytaiteen ilmaisukeinot ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikan keskusteluissa.

Oppimateriaalit

Foster, R.; Mäkelä, J. & Martusewicz, R. (2019). (toim.), Art, EcoJustice, and Education: Intersecting Theories and Practices. Routledge 
Demos, T. J. (2016). Decolonizing nature: Contemporary art and the politics of ecology. Sternberg Press.  
Pihkala, P. 2017. Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Helsinki: Kirjapaja.  

Kurssilla jaettavat artikkelit ja kirjallisuus 

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Soveltavan taiteen ja kestävän kehityksen yhteyksistä on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja taitoa/tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Raportti on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun