Soveltava taide ja kestävä kehitys (5op)
Toteutuksen tunnus: USOVE2002-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.12.2023 - 05.02.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.02.2024 - 30.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Maria Huhmarniemi
- Vastuuopettaja
- Elina Härkönen
- Ryhmät
-
SOVE2Soveltava kuvataide 2. vuosikurssi
- Opintojakso
- USOVE2002
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen käsitteet ja periaatteet soveltavan taiteen näkökulmasta
- tunnistaa soveltavan taiteen kestävään kehittämiseen vaikuttavat tekijät
- kuvata taideproduktioiden eettisiä valintoja kestävyyden näkökulmasta
- tunnistaa kestävän kehityksen taiteeseen liittyviä paradigmoja, tavoitteita ja yhteiskunnallisia tarpeita soveltavan taiteen tiedonalan ja tutkimuksen näkökulmasta
- hahmottaa taiteen toimintamallisuuksia ratkaisukeskeisessä ympäristöajattelussa ja muutoksessa kohti kestäviä elämäntapoja ja kestävää yhteiskuntaa
-soveltaa taiteen menetelmiä kestävän kehityksen edistämiseen
- käsitellä ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikka nykytaiteen ja/tai taideperustaisen tutkimuksen keinoin
- argumentoida tutkimusperustaisesti soveltavan taiteen merkittävyyttä osana tulevaisuuden kestävää yhteiskuntaa
Toteutustavat
Luentoja ja seminaarityöskentelyä 27 h sekä itsenäistä ryhmätyöskentelyä 108 h. Opiskelijat toteuttavat nykytaiteellisen teoksen tai prosessin itsenäisesti pienryhmissä, laativat kirjallisuuteen perustuvia harjoitustöitä ja esittävät tuloksensa muille.
Suoritustavat
Luennoille ja seminaarityöskentelyyn osallistuminen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt.
Sisältö
Kestävän kehityksen toteuttamiseen soveltavassa taiteessa teoreettisesti ja käytännönläheisesti. Ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävä kehitys.
Kestävä kehitys soveltavan taiteen tavoitteena ja toimintaa suuntavana lähestymistapana. Kestävän kehityksen ja kestävän taidetuotannon periaatteet. Ekoaktivistinen, ekologisesti ja sosiaalisesti sitoutunut nykytaide. Nykytaiteen ilmaisukeinot ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikan keskusteluissa.
Oppimateriaalit
Foster, R.; Mäkelä, J. & Martusewicz, R. (2019). (toim.), Art, EcoJustice, and Education: Intersecting Theories and Practices. Routledge
Demos, T. J. (2016). Decolonizing nature: Contemporary art and the politics of ecology. Sternberg Press.
Pihkala, P. 2017. Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Helsinki: Kirjapaja.
Kurssilla jaettavat artikkelit ja kirjallisuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Soveltavan taiteen ja kestävän kehityksen yhteyksistä on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja taitoa/tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Raportti on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.