Soveltava työpaja 1/ Medialukutaitoja kuvataideperustaisesti (3cr)
Code: UYTY0212V1-3001
General information
- Enrollment
- 07.02.2023 - 02.04.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.04.2023 - 01.06.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 - 3
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 7 - 15
- Degree programmes
- Art Education
- Teachers
- Marjo Pernu
- Course
- UYTY0212V1
Evaluation scale
H-5
Teaching methods
Lähiopetus
Student workload
- Luennot ja harjoitukset 24h
- Loppuseminaari 3h
- Itsenäinen työskentely 27–54h
Kurssi on mahdollista tehdä joko 2 tai 3 opintopisteen laajuisena (lisätietoja opettajalta).
Further information
Kurssikuvaus
Medialukutaito vaatii monimutkaisen, joustavan ja ristiriitaisen tiedon sietokykyä. Se, mikä nykypäivän mediaympäristöissä (relativismi, post-truth jne.) koetaan usein haasteelliseksi, nostetaan taidekasvatuksessa ajattelun ja oppimisen keskiöön.
Taiteen kompleksinen ja joustava luonne sallii ilmiöiden moniselitteisyyden kannustaen luovaan ajatteluun, tutkimiseen ja tulkintaan. Taide haastaa reflektiiviseen ajatteluun – sen kautta tutkimme, miten tiedostamme ja miten rakennamme käsityksiä itsestämme, toisistamme, ympäröivästä maailmasta ja todellisuudesta.
Tällä kurssilla kehitämme taideperustaisia medialukutaidon menetelmiä kuvataideopetuksen käyttöön. Toiminnallisten harjoitusten rinnalla tutustumme medialukutaidon, visuaalisen lukutaidon sekä kuvallisen ja taiteellisen ajattelun tutkimukseen ja teoriaan.
Miksi medialukutaitoja tulisi harjoitella kuvataideperustaisesti?
⁃ Visualisoitunut mediakulttuuri vaatii visuaalista lukutaitoa
⁃ Kriittinen medialukutaito vaatii kykyä analysoida, tulkita, arvioita, tuottaa mediatekstejä. Lisäksi se vaatii kysyä tarkastella reflektiivisesti omaa ja toisten mediakäyttäytymistä.
⁃ Kuplautumisen ja polarisaation haasteet vaativat tunne- ja empatiataitoja
⁃ Taiteen menetelmät tarjoavat työkaluja niin visuaalisen lukutaidon, medialukutaidon kuin tunne- ja empatiataitojen kehittämiseen