Skip to main content

Soveltava työpaja 1/ Medialukutaitoja kuvataideperustaisesti (3cr)

Code: UYTY0212V1-3001

General information


Enrollment
07.02.2023 - 02.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.04.2023 - 01.06.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 - 3
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Teaching languages
Finnish
Seats
7 - 15
Degree programmes
Art Education
Teachers
Marjo Pernu
Course
UYTY0212V1

Evaluation scale

H-5

Teaching methods

Lähiopetus

Student workload

- Luennot ja harjoitukset 24h
- Loppuseminaari 3h
- Itsenäinen työskentely 27–54h

Kurssi on mahdollista tehdä joko 2 tai 3 opintopisteen laajuisena (lisätietoja opettajalta).

Further information

Kurssikuvaus

Medialukutaito vaatii monimutkaisen, joustavan ja ristiriitaisen tiedon sietokykyä. Se, mikä nykypäivän mediaympäristöissä (relativismi, post-truth jne.) koetaan usein haasteelliseksi, nostetaan taidekasvatuksessa ajattelun ja oppimisen keskiöön.

Taiteen kompleksinen ja joustava luonne sallii ilmiöiden moniselitteisyyden kannustaen luovaan ajatteluun, tutkimiseen ja tulkintaan. Taide haastaa reflektiiviseen ajatteluun – sen kautta tutkimme, miten tiedostamme ja miten rakennamme käsityksiä itsestämme, toisistamme, ympäröivästä maailmasta ja todellisuudesta.

Tällä kurssilla kehitämme taideperustaisia medialukutaidon menetelmiä kuvataideopetuksen käyttöön. Toiminnallisten harjoitusten rinnalla tutustumme medialukutaidon, visuaalisen lukutaidon sekä kuvallisen ja taiteellisen ajattelun tutkimukseen ja teoriaan.


Miksi medialukutaitoja tulisi harjoitella kuvataideperustaisesti?

⁃ Visualisoitunut mediakulttuuri vaatii visuaalista lukutaitoa
⁃ Kriittinen medialukutaito vaatii kykyä analysoida, tulkita, arvioita, tuottaa mediatekstejä. Lisäksi se vaatii kysyä tarkastella reflektiivisesti omaa ja toisten mediakäyttäytymistä.
⁃ Kuplautumisen ja polarisaation haasteet vaativat tunne- ja empatiataitoja
⁃ Taiteen menetelmät tarjoavat työkaluja niin visuaalisen lukutaidon, medialukutaidon kuin tunne- ja empatiataitojen kehittämiseen

Go back to top of page