Soveltava työpaja 1/ Medialukutaitoja kuvataideperustaisesti (3op)
Toteutuksen tunnus: UYTY0212V1-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.02.2023 - 02.04.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.04.2023 - 01.06.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 - 3
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 15
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Marjo Pernu
- Ryhmät
-
KUVO3-R1Kuvataidekasvatuksen ko 3. vuosikurssi R1
-
KUVO3-R2Kuvataidekasvatuksen ko 3. vuosikurssi R2
- Opintojakso
- UYTY0212V1
Arviointiasteikko
H-5
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot ja harjoitukset 24h
- Loppuseminaari 3h
- Itsenäinen työskentely 27–54h
Kurssi on mahdollista tehdä joko 2 tai 3 opintopisteen laajuisena (lisätietoja opettajalta).
Lisätiedot
Kurssikuvaus
Medialukutaito vaatii monimutkaisen, joustavan ja ristiriitaisen tiedon sietokykyä. Se, mikä nykypäivän mediaympäristöissä (relativismi, post-truth jne.) koetaan usein haasteelliseksi, nostetaan taidekasvatuksessa ajattelun ja oppimisen keskiöön.
Taiteen kompleksinen ja joustava luonne sallii ilmiöiden moniselitteisyyden kannustaen luovaan ajatteluun, tutkimiseen ja tulkintaan. Taide haastaa reflektiiviseen ajatteluun – sen kautta tutkimme, miten tiedostamme ja miten rakennamme käsityksiä itsestämme, toisistamme, ympäröivästä maailmasta ja todellisuudesta.
Tällä kurssilla kehitämme taideperustaisia medialukutaidon menetelmiä kuvataideopetuksen käyttöön. Toiminnallisten harjoitusten rinnalla tutustumme medialukutaidon, visuaalisen lukutaidon sekä kuvallisen ja taiteellisen ajattelun tutkimukseen ja teoriaan.
Miksi medialukutaitoja tulisi harjoitella kuvataideperustaisesti?
⁃ Visualisoitunut mediakulttuuri vaatii visuaalista lukutaitoa
⁃ Kriittinen medialukutaito vaatii kykyä analysoida, tulkita, arvioita, tuottaa mediatekstejä. Lisäksi se vaatii kysyä tarkastella reflektiivisesti omaa ja toisten mediakäyttäytymistä.
⁃ Kuplautumisen ja polarisaation haasteet vaativat tunne- ja empatiataitoja
⁃ Taiteen menetelmät tarjoavat työkaluja niin visuaalisen lukutaidon, medialukutaidon kuin tunne- ja empatiataitojen kehittämiseen