Siirry suoraan sisältöön

Soveltava työpaja 1/ Medialukutaitoja kuvataideperustaisesti (3op)

Toteutuksen tunnus: UYTY0212V1-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.02.2023 - 02.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.04.2023 - 01.06.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 - 3
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 15
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Marjo Pernu
Ryhmät
KUVO3-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 3. vuosikurssi R1
KUVO3-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 3. vuosikurssi R2
Opintojakso
UYTY0212V1

Arviointiasteikko

H-5

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja harjoitukset 24h
- Loppuseminaari 3h
- Itsenäinen työskentely 27–54h

Kurssi on mahdollista tehdä joko 2 tai 3 opintopisteen laajuisena (lisätietoja opettajalta).

Lisätiedot

Kurssikuvaus

Medialukutaito vaatii monimutkaisen, joustavan ja ristiriitaisen tiedon sietokykyä. Se, mikä nykypäivän mediaympäristöissä (relativismi, post-truth jne.) koetaan usein haasteelliseksi, nostetaan taidekasvatuksessa ajattelun ja oppimisen keskiöön.

Taiteen kompleksinen ja joustava luonne sallii ilmiöiden moniselitteisyyden kannustaen luovaan ajatteluun, tutkimiseen ja tulkintaan. Taide haastaa reflektiiviseen ajatteluun – sen kautta tutkimme, miten tiedostamme ja miten rakennamme käsityksiä itsestämme, toisistamme, ympäröivästä maailmasta ja todellisuudesta.

Tällä kurssilla kehitämme taideperustaisia medialukutaidon menetelmiä kuvataideopetuksen käyttöön. Toiminnallisten harjoitusten rinnalla tutustumme medialukutaidon, visuaalisen lukutaidon sekä kuvallisen ja taiteellisen ajattelun tutkimukseen ja teoriaan.


Miksi medialukutaitoja tulisi harjoitella kuvataideperustaisesti?

⁃ Visualisoitunut mediakulttuuri vaatii visuaalista lukutaitoa
⁃ Kriittinen medialukutaito vaatii kykyä analysoida, tulkita, arvioita, tuottaa mediatekstejä. Lisäksi se vaatii kysyä tarkastella reflektiivisesti omaa ja toisten mediakäyttäytymistä.
⁃ Kuplautumisen ja polarisaation haasteet vaativat tunne- ja empatiataitoja
⁃ Taiteen menetelmät tarjoavat työkaluja niin visuaalisen lukutaidon, medialukutaidon kuin tunne- ja empatiataitojen kehittämiseen

Siirry alkuun