Siirry suoraan sisältöön

Johdatus erityispedagogiikkaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: KERI0210-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 31.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2023 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Opettajat
Seija Kangas
Sami Myllymäki
Tanja Äärelä
Anneli-Maarit Hermanoff
Vastuuopettaja
Tanja Äärelä
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä A (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä B (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä C (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
R4 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
R5 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä D (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä E (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
LO2-R1
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
LO2-R2
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
LO2-R3
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
LO2-R4
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
LO2-R5
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
KUVO4-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
KUVO4-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
ONLINE-KERI0200
Online erityispedagogiikka
ERILO1
Erityisopettajan ko. 1. vuosikurssi
ERILER
Erilliset erityisopettajan opinnot 60 op
ERGAperus
Erityispedagogiikka perusopinnot 25 op
Pienryhmät
Harjoitusryhmä A
Harjoitusryhmä B
Harjoitusryhmä C
R4
R5
Harjoitusryhmä D
Harjoitusryhmä E
Opintojakso
KERI0210

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
- jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita
- tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja
- tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia
- perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden
- tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita
- kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa

Toteutustavat

LUENNOT (2 op):
- verkkoluennot 20 h, jotka tallennetaan, luentoihin liittyvät itsenäiset tehtävät (14 h) sekä valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (20 h)

RAPORTIT (1 op):
1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op),
2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) Huom. Lo- ja kuvo-opiskelijat, ks. Lisätiedot-kohta
3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op)

KIRJALLISUUS (2 op)
- kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuustentti tai -esseet

Suoritustavat

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on
- osallistuminen luento-opetukseen (reaaliaikaisesti tai tallenteiden kautta) ja luentotentti/-essee
- luentojen aikana työstettävien tehtävien tekeminen
- kirjallisuuteen, lainsäädäntöön ja moninaisuuteen perehtyminen
- erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja/tai käytäntöihin tutustuminen
- raporttien laatiminen
- lo- ja kuvo-opiskelijoilla harjoituksiin osallistuminen (ei koske muita; muilla moninaisuusraportti)
- kirjallisuuden suorittaminen

Sisältö

- erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet
- käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki, pedagogisen tuen portaat, oikea-aikainen ja välittävä puuttuminen
- monialainen yhteistyö ja konsultaatio tukimuotona
- erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus (valitse kaksi teosta kolmesta vaihtoehdosta). Lainsäädäntöön liittyvät osuudet ilmoitetaan opetuksen alussa.


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei hahmota erityispedagogiikkaa lähitieteineen soveltavana tieteenalana, eikä osaa jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita. Hän ei hahmota tieteenalan ja käytännön eroa ja/tai keskinäistä suhdetta. Hän ei ymmärrä erityispedagogisia arvoja ja periaatteita. Niin ikään pohdinnat normaaliudesta, poikkeavuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta ovat pinnallisia, ja voivat sisältää virheellisiä näkökulmia tai negatiivisia asenteita. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarkastelu ja perustelut jäävät toistaviksi. Hän ei havaitse esteellisyyttä tuottavia elementtejä eikä koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita. Kurssisuoritus on kapea-alainen, toteava ja luetteloiva, tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Hyväksytty
Opiskelija hahmottaa erityispedagogiikan lähitieteineen soveltavana tieteenalana, sekä kykenee jäsentämään erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita eri tasoilla. Hän osaa soveltaa tieteenalan käsitteitä ja tutkimusta käytäntöön sekä tunnistaa ja soveltaa erityispedagogisia arvoja ja periaatteita. Pohdinnat normaaliudesta, poikkeavuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta ovat monipuolisia ja tasokkaita. Hän tarkastelee oppimisen ja koulunkäynnin tukea tarkoituksenmukaisesti yksilölliset perusteet ja näkökohdat aina huomioiden. Hän tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä ja osaa jäsentää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita ja ulottuvuuksia. Kurssisuoritus on monipuolinen, argumentoitu ja huolella toteutettu. Ihanteellisimmillaan opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Lisätiedot

Tervetuloa opintojaksolle! Et saa ilmoittautumisestasi varmistusta, lisäämme Sinut opintojaksolle, kun olet palauttanut suorituksia ja on arvioinnin aika. Siispä, kirjaudu Moodlen työtilaan itserekisteröitymisavaimella ”Huippua!” ja aloita opiskelu. Tarvittavat tiedot saat Moodlesta.

Siirry alkuun