Introduction to Special Education (5 cr)
Code: KERI0210-3005
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 31.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.09.2023 - 31.08.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 500
- Teachers
- Seija Kangas
- Sami Myllymäki
- Tanja Äärelä
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Teacher in charge
- Tanja Äärelä
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä A (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä B (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä C (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- R4 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- R5 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä D (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä E (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise
- Group Exercise
- Group Exercise
- R4
- R5
- Group Exercise 4
- Group Exercise
- Course
- KERI0210
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
- jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita
- tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja
- tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia
- perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden
- tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita
- kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa
Execution methods
LUENNOT (2 op):
- verkkoluennot 20 h, jotka tallennetaan, luentoihin liittyvät itsenäiset tehtävät (14 h) sekä valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (20 h)
RAPORTIT (1 op):
1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op),
2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) Huom. Lo- ja kuvo-opiskelijat, ks. Lisätiedot-kohta
3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op)
KIRJALLISUUS (2 op)
- kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuustentti tai -esseet
Accomplishment methods
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on
- osallistuminen luento-opetukseen (reaaliaikaisesti tai tallenteiden kautta) ja luentotentti/-essee
- luentojen aikana työstettävien tehtävien tekeminen
- kirjallisuuteen, lainsäädäntöön ja moninaisuuteen perehtyminen
- erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja/tai käytäntöihin tutustuminen
- raporttien laatiminen
- lo- ja kuvo-opiskelijoilla harjoituksiin osallistuminen (ei koske muita; muilla moninaisuusraportti)
- kirjallisuuden suorittaminen
Content
- erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet
- käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki, pedagogisen tuen portaat, oikea-aikainen ja välittävä puuttuminen
- monialainen yhteistyö ja konsultaatio tukimuotona
- erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen
Materials
Kurssikirjallisuus (valitse kaksi teosta kolmesta vaihtoehdosta). Lainsäädäntöön liittyvät osuudet ilmoitetaan opetuksen alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty
Opiskelija ei hahmota erityispedagogiikkaa lähitieteineen soveltavana tieteenalana, eikä osaa jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita. Hän ei hahmota tieteenalan ja käytännön eroa ja/tai keskinäistä suhdetta. Hän ei ymmärrä erityispedagogisia arvoja ja periaatteita. Niin ikään pohdinnat normaaliudesta, poikkeavuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta ovat pinnallisia, ja voivat sisältää virheellisiä näkökulmia tai negatiivisia asenteita. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarkastelu ja perustelut jäävät toistaviksi. Hän ei havaitse esteellisyyttä tuottavia elementtejä eikä koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita. Kurssisuoritus on kapea-alainen, toteava ja luetteloiva, tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Hyväksytty
Opiskelija hahmottaa erityispedagogiikan lähitieteineen soveltavana tieteenalana, sekä kykenee jäsentämään erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita eri tasoilla. Hän osaa soveltaa tieteenalan käsitteitä ja tutkimusta käytäntöön sekä tunnistaa ja soveltaa erityispedagogisia arvoja ja periaatteita. Pohdinnat normaaliudesta, poikkeavuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta ovat monipuolisia ja tasokkaita. Hän tarkastelee oppimisen ja koulunkäynnin tukea tarkoituksenmukaisesti yksilölliset perusteet ja näkökohdat aina huomioiden. Hän tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä ja osaa jäsentää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita ja ulottuvuuksia. Kurssisuoritus on monipuolinen, argumentoitu ja huolella toteutettu. Ihanteellisimmillaan opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Further information
Tervetuloa opintojaksolle! Et saa ilmoittautumisestasi varmistusta, lisäämme Sinut opintojaksolle, kun olet palauttanut suorituksia ja on arvioinnin aika. Siispä, kirjaudu Moodlen työtilaan itserekisteröitymisavaimella ”Huippua!” ja aloita opiskelu. Tarvittavat tiedot saat Moodlesta.