Pedagoginen seminaari I (2op)
Toteutuksen tunnus: LKAS1102-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 06.11.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.11.2023 - 30.01.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Opettajat
- Ulla Kemi
- Tuija Turunen
- Outi Kyrö-Ämmälä
- Reetta Pahtaja
- Ajoitusryhmät
- R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
LO1-R1Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
-
LO1-R2Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
-
LO1-R3Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
-
LO1-R4Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
-
LO1-R5Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R5
- Pienryhmät
- R1
- R2
- R3
- R4
- R5
- Opintojakso
- LKAS1102
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa monenlaisia ihmis- ja oppimiskäsityksiä ja ymmärtää niiden merkityksellisyyden
ohjauksen ja opetuksen lähtökohtina
- tiedostaa arvioinnin monimuotoisuuden osana oppimisprosessia
- identifioida oppilaiden yksilöllisiin oppimis- ja kehityspiirteisiin liittyviä tekijöitä inklusiivisen
kasvatuksen lähtökohtina.
- havainnoida luokan vuorovaikutusta, ryhmädynaamisia ja sosiokulttuurisia ilmiöitä ja
pedagogista toimintaa sekä tarkastella niitä teoreettisen tiedon valossa
- kuvailla etnografisen tutkimusotteen metodologiset erityispiirteet
- tunnistaa tutkivan, yhteistoiminnallisen ja eettisen opettajuuden näkökohtia
- toimia aktiivisena osallistujana opiskelija- ja opettajayhteisössä
- analysoida toimintaansa ohjatussa harjoittelussa vähintään kuvailevan reflektion tasolla
Toteutustavat
LKAS1102-1 Seminaarityöskentely 1op
- Kontaktiopetusta 20h: Luentoja/suurryhmäopetusta 9h ja pienryhmätyöskentelyä 11 h
- Harjoittelukouluun tutustuminen ja sen yhteydessä toteutettava tehtävä 8h
LKAS1102-2 Tehtävät harjoitteluun liittyen 1op
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 25h:
- Havainnointi- ja raportointitehtävät harjoittelun aikana:
lapsen yksilöllinen kehitys (yksilötehtävä) ja luokan ryhmädynamiikka (ryhmätehtävä)
- Yksilöllinen työskentely: Pedagoginen portfolio (Ihmiskäsitys ja oman toiminnan reflektointi
orientoivassa harjoittelussa)
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen suur- ja pienryhmätyöskentelyyn
- Annettujen tehtävien suorittaminen
- Videoinnin käyttö ja soveltaminen (VEO)
- Pedagogisen portfolion laatiminen harjoittelunaikaista harjoittelu- ja reflektiopäiväkirjaa ja
kirjallisuutta hyödyntäen sekä kasvatustieteellisen kirjoittamisen tapaa harjoitellen.
Sisältö
- Lapsen kehityksen yleiset ja yksilölliset piirteet
- Oppilas osana luokka- ja kouluyhteisöä
- Opettajan pedagoginen toiminta ja opetustilanteiden suunnittelu
- Etnografinen tutkimus: Havainnointi aineistonkeruumenetelmänä
- Oman opettajuuden reflektointi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen
Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen
Esitietovaatimukset
- Aktiivinen osallistuminen LYLE0207 Yliopisto-opintoihin orientoituminen -opintojakson
työskentelyyn.
- Suoritetaan yhtä aikaa LKAS1103 Orientoiva harjoittelu -opintojakson kanssa