Orientation Practice (2 cr)
Code: LKAS1103-3005
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 27.10.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2024 - 26.01.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Teachers
- Eeva-Helena Lehtinen
- Reetta Pahtaja
- Outi Kyrö-Ämmälä
- Teacher in charge
- Outi Kyrö-Ämmälä
- Course
- LKAS1103
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa:
- Selittää perustellen oppilaantuntemuksen merkityksen kasvatuksen ja opetuksen perustana
- Luoda itsensä ja oppilaiden välille turvallisen ja vuorovaikutteisen oppimisilmapiirin
- Tunnistaa luokan sosiaalisia, ryhmädynaamisia ja kulttuurisia sekä ryhmänhallintaan liittyviä
ilmiöitä
- Laatia yksin sekä yhdessä muiden opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan kanssa opetustilannetta
varten kirjallisen suunnitelman oppilaiden ikä- ja kehitystason huomioiden
- Toteuttaa tavoitteellisen ja motivoivan opetustilanteen suunnitelman pohjalta
- Nähdä arvioinnin oppimista tukevana opetuksen perustana
- Kuvailla laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja tunnistaa niitä oppituntien tavoitteissa ja
sisällöissä
- Asettaa tavoitteita omalle digipedagogisten taitojen kehittymiselle
- Toteuttaa opetuksen yhdessä toisten opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan kanssa
- Soveltaa etnografista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta
- Sanoittaa opetukseen, oppimiseen ja opettajuuteen liittyviä käsityksiään ja arvoperustaansa
LUKA TAVOITTEET
Teema: Osallistava oppiminen
Opiskelija osaa:
- Suunnitella yhteistyössä luokanlehtorin kanssa luokan ulkopuolisen oppimistuokion
- Tehdä havaintoja ympäristöstä yhdessä oppilaiden kanssa
Execution methods
- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Oppituntien seuraaminen sekä ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan
reflektointi reflektiopäiväkirjassa
Accomplishment methods
Ohjattu harjoittelu Lapin yliopiston harjoittelukoulussa.
Harjoittelu toteutuu II-periodin alussa (tammikuu).
Harjoitteluluokkaan tutustuminen ja luokan observointi syksyn aikana.
Harjoitteluinfo järjestetään ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun kesto on 13 koulupäivää.
Täsmälliset ohjeet harjoittelukäytänteistä kirjataan harjoitteluoppaaseen, joka jaetaan viimeistään harjoitteluinfossa.
Content
- OPPILAANTUNTEMUS: Oppilaantuntemuksen merkityksen ymmärtäminen kasvatuksen ja
opetuksen perustana
- OPPIMISILMAPIIRI: Turvallisen ja vuorovaikutteisen oppimisilmapiirin luominen
- OPPILASRYHMÄ: Luokan toimintakulttuuriin liittyvien ilmiöiden tunnistaminen
- OPETUKSEN SUUNNITTELU: Kirjallisen suunnitelman laatiminen opetustilanteita varten
- OPETUKSEN TOTEUTUS: Opetustilanteen toteuttaminen laatimansa suunnitelman pohjalta
- ARVIOINTI: Opetussuunnitelmaan pohjautuvan arvioinnin ymmärtäminen oppimista tukevana
opetuksen perustana
- LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden tietäminen ja
tunnistaminen
- DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: Tavoitteiden asettaminen digipedagogisten taitojen kehittämiselle
- YHTEISOPETTAJUUS: Yhteisopettajuuden toteuttaminen
- TUTKIVA OPETTAJUUS: Etnografisen tutkimusotteen soveltaminen ja oman toiminnan refektointi
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
HYVÄKSYTTY:
Opiskelija on saavuttanut kaikki harjoittelulle asetetut tavoitteet erinomaisesti tai hyvin.
TÄYDENNETTÄVÄ:
Harjoittelulle asetetun yhden tai useamman tavoitteen saavuttamisessa on selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.
HYLÄTTY:
Opiskelija ei saavuta harjoittelulle asetettuja tavoitteita.
Opiskelijan toiminnassa on vakavia puutteita ja ongelmia.
Opiskelijan työskentely ei harjoittelun täydentämisestä huolimatta vastaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tai opiskelija toistuvasti laiminlyö sovittuja tehtäviä.