Skip to main content

Orientation Practice (2 cr)

Code: LKAS1103-3005

General information


Enrollment
08.08.2023 - 27.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2024 - 26.01.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Class Teacher Education
Teachers
Eeva-Helena Lehtinen
Reetta Pahtaja
Outi Kyrö-Ämmälä
Teacher in charge
Outi Kyrö-Ämmälä
Course
LKAS1103

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa:
- Selittää perustellen oppilaantuntemuksen merkityksen kasvatuksen ja opetuksen perustana
- Luoda itsensä ja oppilaiden välille turvallisen ja vuorovaikutteisen oppimisilmapiirin
- Tunnistaa luokan sosiaalisia, ryhmädynaamisia ja kulttuurisia sekä ryhmänhallintaan liittyviä
ilmiöitä
- Laatia yksin sekä yhdessä muiden opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan kanssa opetustilannetta
varten kirjallisen suunnitelman oppilaiden ikä- ja kehitystason huomioiden
- Toteuttaa tavoitteellisen ja motivoivan opetustilanteen suunnitelman pohjalta
- Nähdä arvioinnin oppimista tukevana opetuksen perustana
- Kuvailla laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja tunnistaa niitä oppituntien tavoitteissa ja
sisällöissä
- Asettaa tavoitteita omalle digipedagogisten taitojen kehittymiselle
- Toteuttaa opetuksen yhdessä toisten opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan kanssa
- Soveltaa etnografista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta
- Sanoittaa opetukseen, oppimiseen ja opettajuuteen liittyviä käsityksiään ja arvoperustaansa

LUKA TAVOITTEET
Teema: Osallistava oppiminen
Opiskelija osaa:
- Suunnitella yhteistyössä luokanlehtorin kanssa luokan ulkopuolisen oppimistuokion
- Tehdä havaintoja ympäristöstä yhdessä oppilaiden kanssa

Execution methods

- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Oppituntien seuraaminen sekä ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan
reflektointi reflektiopäiväkirjassa

Accomplishment methods

Ohjattu harjoittelu Lapin yliopiston harjoittelukoulussa.
Harjoittelu toteutuu II-periodin alussa (tammikuu).
Harjoitteluluokkaan tutustuminen ja luokan observointi syksyn aikana.
Harjoitteluinfo järjestetään ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun kesto on 13 koulupäivää.
Täsmälliset ohjeet harjoittelukäytänteistä kirjataan harjoitteluoppaaseen, joka jaetaan viimeistään harjoitteluinfossa.

Content

- OPPILAANTUNTEMUS: Oppilaantuntemuksen merkityksen ymmärtäminen kasvatuksen ja
opetuksen perustana
- OPPIMISILMAPIIRI: Turvallisen ja vuorovaikutteisen oppimisilmapiirin luominen
- OPPILASRYHMÄ: Luokan toimintakulttuuriin liittyvien ilmiöiden tunnistaminen
- OPETUKSEN SUUNNITTELU: Kirjallisen suunnitelman laatiminen opetustilanteita varten
- OPETUKSEN TOTEUTUS: Opetustilanteen toteuttaminen laatimansa suunnitelman pohjalta
- ARVIOINTI: Opetussuunnitelmaan pohjautuvan arvioinnin ymmärtäminen oppimista tukevana
opetuksen perustana
- LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden tietäminen ja
tunnistaminen
- DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: Tavoitteiden asettaminen digipedagogisten taitojen kehittämiselle
- YHTEISOPETTAJUUS: Yhteisopettajuuden toteuttaminen
- TUTKIVA OPETTAJUUS: Etnografisen tutkimusotteen soveltaminen ja oman toiminnan refektointi

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija on saavuttanut kaikki harjoittelulle asetetut tavoitteet erinomaisesti tai hyvin.

TÄYDENNETTÄVÄ:
Harjoittelulle asetetun yhden tai useamman tavoitteen saavuttamisessa on selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.

HYLÄTTY:
Opiskelija ei saavuta harjoittelulle asetettuja tavoitteita.
Opiskelijan toiminnassa on vakavia puutteita ja ongelmia.
Opiskelijan työskentely ei harjoittelun täydentämisestä huolimatta vastaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tai opiskelija toistuvasti laiminlyö sovittuja tehtäviä.

Go back to top of page